لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

مقامات ارشد نظامی امریکا و پاکستان با هم ملاقات میکنند


اردوی پاکستان گفت که قوماندان فرماندهی مرکزی اردوی امریکا، و قوماندان قوای بین المللی در افغانستان امروز چهارشنبه با لوی درسیتز اردوی پاکستان ملاقات می کند.

اردوی پاکستان گفت، از واقعه سرحدی در ماه نوامبر سال گذشته به این سو، این اولین باریست که مقامات عالی رتبه نظامی هر دو کشور با هم ملاقات می کنند.

در این حادثه سرحدی، 24 عسکر پاکستانی در نتیجه حملهء هوایی نیروهای ناتو در افغانستان کشته شدند.

این گفتگوها که توسط اردوی پاکستان اعلان شده اند، یک روز بعد از ملاقات بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا و یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در سیول پایتخت کوریای جنوبی صورت می گیرد.

بارک اوباما در این ملاقات اظهار امیدواری کرد که پاکستانی ها با تجدید نظر بر روابط با واشنگتن نیازمندی های نظامیان امریکا را در نظر گیرند.

پارلمان پاکستان همچنان در حال بررسی پیشنهادات کمیتهء امنیت ملی این کشور، درزمینهء روابط با واشنگتن می باشد.

این پیشنهادات شامل حملات طیارات بی پیلوت امریکایی بالای جنگجویان افراطی در شمال غرب این کشور و امکانات بازگشایی راه اکمالاتی نیروهای ناتو در افغانستان از طریق پاکستان می باشد.

این راه ترانزیتی بعد از حمله ماه نوامبر بر روی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، مسدود شده است.

در اعلامیه نیروهای مسلح پاکستان آمده است که ملاقات جنرال اشفاق کیانی لوی درستیزی اردوی پاکستان با جنرال جیمز ماتیس قوماندان فرماندهی مرکزی اردوی امریکا و جنرال جان آلن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان، روی تحقیقات در ارتباط به حادثه 26 ماه نوامبر تمرکز خواهد نمود.

یک مقام نظامی پاکستان که از گفتن نامش خوداری کرد به آژانس خبری رویترز گفت:

« این اجلاس همچنان موضوع امنیت سرحدات، تدابیر هماهنگ کننده و چگونگی بهبود آن را بررسی می کند.»

این اجلاس در شهر راولپندی پاکستان در مرکز اردوی این کشور برگزار می گردد.

رویترز می نویسد که همکاری پاکستان برای تلاش های ایالات متحده امریکا برای تامین ثبات در افغانستان قبل از خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا پایان سال 2014 میلادی اهمیت قابل ملاحظه دارد.

گفته می شود، پاکستان روابط خیلی نزدیک با طالبان افغان و دیگر گروه های افراطی دارد و می تواند با استفاده از نفوذش بر این گروه در زمینهء ثبات در افغانستان کمک کند.

اردو پاکستان حمایت از این گروه ها را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG