لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

«تدابیر امنیتی نظامیان خارجی در افغانستان باید جدی تر شود»


جان آلن قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان
جان آلن قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان
قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو پس از سلسله حملات اخیر عساکر افغان بر نیروهای خارجی امر کرده است که تدابیر امنیتی عساکر خارجی باید جدی تر شود.

جنرال جان آلن گفته است که مشاورین در ادارات دولتی افغانستان باید همیشه هنگام ضرورت با خود اسلحه داشته باشند ولی مقامات پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا تاکید می کنند که این اقدامات تاثیر ناگوار بر همکاری نیروهای خارجی با قوای افغان نه خواهد داشت.

مقامات نظامی امریکا می گویند، پس از چندین واقعهء حمله عساکر افغان بر نیروهای خارجی در هفته های اخیر، جنرال جان آلن قوماندان قوای امریکایی و ناتو امر کرده است که عساکر و نظامیان خارجی باید تدابیر امنیتی خود را جدی تر سازند.

یک مقام نظامی امریکا می گوید، جنرال آلن امر کرده است که مشاورین در ادارات دولتی افغانستان باید در هر جای که لازم باشد با خود اسلحه داشته باشند و به نیروهای ناتو امر کرده است که یک تن از عساکر خود را باید همیشه در حال آماده باش و برای محافظت از مشاورین بگمارند.

این مقام نظامی بدون اینکه نام خود را تذکر دهد به آژانس خبر رسانی فرانسه گفته است که به مشاورین که در وزارت خانه های دولت افغانستان کار می کنند گفته شده که عقب خود را به سوی دروازه دور نه دهند.

تورن جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا به آژانس خبر رسانی فرانسه گفته است که این اوامر از مدت زمانی عملی می شوند.

او گفت که این تدابیر جنرال جان آلن مورد حمایت مقامات افغان بوده و با مشوره آنها به راه انداخته شده است.

سخنگوی پنتاگون افزود که این تدابیر امنیتی یک عکس العمل طبیعی در برابر چنین حملات میان خود بوده و کدام تاثیر ناگوار بر همکاری ناتو با پولیس و اردوی ملی افغانستان نه خواهد داشت.

تورن کربی گفت که این اقدامات به مشارکت ما تاثیری نه خواهد داشت بلکه ناتو بیش از پیش متعهد است که همکاری نزدیک با نیروهای افغان داشته باشد.

تورن کربی گفت که ما اجازه نه خواهیم داد که همکاری و مشارکت ما قربانی جنگ شود.

پس از اینکه جسد دو تن از مشاوران امریکایی ماه گذشته در وزارت داخله افغانستان دریافت شدند، جنرال آلن تا بررسی مجدد همهء مشاوران را از ادارات دولتی افغانستان فراخواند.

تورن کربی سخنگوی پنتاگون گفت، تعداد زیاد از مشاوران خارجی هنوز به وظایف خود بر نگشته اند و اکثریت آنها کارهای خود را توسط تلیفون و انترنت از منازل خود انجام می دهند.

گزارش ها می رسانند که در سال جاری میلادی هفده عسکر و مشاور خارجی توسط اشخاص در یونیفورم نیروهای افغان کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG