لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

تغییرات تقاضا شده از سوی ولسی جرگه در بودجه وارد نشده است


تعداد زیاد از اعضای ولسی جرگهء افغانستان می گویند، تغییرات تقاضا شده از سوی آنان در طرح بودجه ملی سال مالی 1391 از سوی وزارت مالیه وارد نشده است.

شماری از نماینده گان مردم در ولسی جرگه افغانستان احتمال عدم تصویب بودجه ملی سال مالی 1391 را برای بار دوم رد نمی کنند.

تعداد زیادی از این وکلا در نشست عمومی روز شنبه این مجلس گفتند، تغییراتی را که اعضای ولسی جرگه تقاضا کرده بودند، از سوی وزارت مالیه در این طرح وارد نشده است.

فوزیه کوفی، محمد علی علی زاده و شکیبا هاشمی سه تن از نماینده گان مردم در مورد چنین گفتند:

« در بخش بودجه عادی نه تنها ملاحظات وکیلان در نظر گرفته نشده، بلکه مسایلی در بودجه اضافه شده که من فکر می کنم که یک باج مصرف اضافی است، از جمله خریداری موتر برای ولسوالان.»

« در بودجه یی که 80 ملیون دالر برای غارت گران کابل بانک اختصاص داده شده، چگونه وجدان ما قبول می کند که ما این بودجه را تصویب کنیم، به هیچ وجه برای ما قابل تصویب نیست.»

« 16 میلیون دالر برای گارد رییس جمهور در بودجه داده شده و بیش از 78 ملیون دالر به رییس جمهور، اما در یک نقطه افغانستان تبادله جنس به جنس می شود.»


طرح بودجه ملی سال مالی 1391 به تاریخ 7 حوت سال 1390 به ولسی جرگه سپرده شد.

هر چند این طرح مورد قبول مشرانو جرگه افغانستان قرار گرفت، اما ولسی جرگه به خاطر آنچه عدم توازن در این طرح خوانده شد، با اکثریت آنرا رد کرد.

در حالی که شماری از وکلا می گویند، تا زمانی که تغییرات در این طرح به میان نیاید، آنان این بودجه را تصویب نمی کنند، اما وزارت مالیه افغانستان می گوید، اگر این بودجه از سوی ولسی جرگه تصویب نشود، کمک های خارجی به افغانستان با مشکل رو به رو می شود.

نجیب الله منلی مشاور وزارت مالیه در مورد می گوید:

« در قسمت جبران کاهش سرمایه بانک مرکزی، اگر امسال هم عین تجربه سال گذشته تکرار شود، شورای ملی باید این مسوولیت را بپذیرد که ما به خاطر اجرا نکردن یک مسوولیت قانونی حود حاضر هستیم که به میلیارد ها دالر کمک های خارحی را به لگد بزنیم.
یک تعداد تغییراتی به توافق وکلای مردم و وزارت مالیه در طرح بودجه امسال وارد شد، پس اگر بودجه رد شد باز هم وزارت مالیه مجبور است که عین بودجه را به ولسی جرگه بفرستد، بار دیگر و بار دیگر.»


پس از آنکه سال گذشته بودجهء ملی سال 1390 برای چند بار از سوی ولسی جرگه رد شد، صندوق وجهی بین المللی، کمک هایش به افغانستان را به حال تعلیق در آورد.

یکی از دلایل رد بودجه در سال گذشته از سوی ولسی جرگه، انتقال نزدیک به 60 میلیون دالر به د افغانستان بانک بود.

گفته می شود، تاخیر در تصویب بودجهء ملی سال 1391، نه تنها در بخش پرداخت معاشات مامورین دولت افغانستان مشکل ایجاد می کند، بلکه سبب می شود تا تطبیق بسیاری از پروژه های بازسازی و انکشافی در کشور به تاخیر بی افتد.
XS
SM
MD
LG