لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

نگرانی ها در مورد فعالیت رسانه های افغانستان بعد از سال 2014


نزدیک شدن سال 2014 و خروج نیروهای بین المللی در این سال از افغانستان، نگرانی هایی را در زمینه ادامه ی فعالیت رسانه ها در این کشور به میان آورده است.

به باور برخی از آگاهان پس از بیرون شدن سربازان بین المللی از افغانستان و احتمال کاهش کمک های جامعه ی جهانی با افغانستان، ممکن تعدادی از رسانه ها در این کشور با رکود مواجه شوند.

این آگاهان می گویند، خروج سربازان بین المللی از افغانستان در سال 2014 میلادی، پیامد ها و تاثیرات ناگوار بر فعالیت رسانه ها در این کشور نیز بجا خواهد گذاشت.

گزارش هایی وجود دارند که به تازه گی برخی از تلویزیون ها به شمول طلوع، لمر و تلویزیون یک و شماری از رسانه های چاپی و الکترونیکی در این کشور ده ها تن از کارمندان خود را به دلیل مشکل اقتصادی از وظایف شان برکنار ساخته اند.

غلام محمد معصومی که از حدود هفت سال به این طرف به حیث خبرنگار در تلویزیون های طلوع و لمر در ولایت های جنوب غربی افغانستان کار می کرد، در میان افرادی شامل است که از وظایف شان کنار زده شده اند.

آقای معصومی به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که ده ها تن از کارمندان تلویزیون طلوع به شمول خودش هفته ی گذشته از سوی مسوولان این تلویزیون از کار سبک دوش گردیدند:

« دقیقاً نمی دانم که رهبری آنان چرا این تصمیم را گرفته است.
هفته ی گذشته برای من خبر دادند و بعداً ما را کابل خواستند وگفتند که ما بسیار متاسف هستیم.
علت این مشکلات اقتصادی است و همچنان شاید بعضی ملحوظات دیگر هم باشد.»


گفته می شود، بسیاری از رسانه ها در افغانستان هراس دارند که پس از خروج نیرو های بین المللی از افغانستان با مشکل اقتصادی روبرو خواهند شد.

به اساس گزارش ها، این رسانه ها در صدد کاهش دادن شمار کارمندان شان اند و یا هم تلاش می کنند تا کارمندان جدید را با امتیازات کمتر، شرایط دشوار و مسوولیت های بیشتر جذب کنند.

در این حال اداره ی حمایت کننده ی رسانه های آزاد در افغانستان می گوید که به دنبال خروج سربازان بین المللی از این کشور بسیاری از رسانه ها با مشکل مالی مواجه خواهند شد و حتی ممکن فعالیت شان متوقف گردد.

صدیق الله توحیدی مسوول این اداره در مورد چنین گفت:

« بعد از سال 2014 ، تغییرات بزرگ در روند موجود در افغانستان به وجود خواهد آمد، نگرانی های شدید در مورد کار رسانه های آزاد وجود دارد.
کاهش کمک های جامعه ی جهانی به افغانستان یکی از عوامل این نگرانی ها است.
شاید عده ی زیاد از خبرنگاران بیکار شوند و شاید هم حدس و گمان های وجود دارند که برخی از رسانه ها کاملاً متوقف خواهند شد.»


این مساله تعدادی از خبرنگاران افغان را نسبت به مصوونیت کاری در رسانه های افغانستان نیز نگران ساخته و خواهان توجه جدی به این مساله شده اند.

حمیدالله فیضی یکی از این خبرنگاران این مشکل را ناشی از بی توجهی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می داند:

« وزارت اطلاعات و فرهنگ ما اصلاً از این رسانه ها نظارت نمی کند، رسانه ها متاسفانه برای هیچ کسی جوابگو نیستند و حتی در پروسه ی استخدام شان چنان قیوداتی را وضع می کنند که تمام آزادی های یک ژورنالیست و یک انسان را سلب می کنند.»

با وجود تلاش های زیاد موفق نشدیم تا نظر یکی از مسوولان تلویزیون طلوع را در این زمینه داشته باشیم، اما مسوولان تلویزیون یک گزارش ها مبنی بر سبکدوش کردن تعداد زیاد از کارمندان این تلویزیون را رد می کنند.

عبدالفرید احمد مسوول بخش خبر تلویزیون یک در مورد چنین گفت:

« هیچ کدام مشکلی وجود ندارد که ما اصلاً کارمندان با تجربه ی خود را از دست بدهیم.
اگر شما در همین روزها تلویزیون یک را مشاهده کنید، تعداد زیاد از اعلانات برای استخدام کارمندان جدید نشر می گردد.»


از سوی دیگر گزارش های نیز وجود دارند که برخی از رسانه ها در افغانستان حتی از چندی به این طرف تلاش کرده اند تا تعداد کارمندان و مصارف شان را کاهش بدهند.

تلویزیون سبا یکی از تلویزیون های خصوصی در کابل است که گفته شده به همین دلیل حدود یک سال پیش بخش خبر خود را به طور مکمل از بین برده و در این اواخر به یکی از مناطق ارزانتر کابل نقل مکان کرده است.

با این حال وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نبود مصوونیت کاری برای کارمندان رسانه ها را می پذیرد و می گوید که در تلاش برطرف ساختن این مشکل است.

دین محمد مبارز راشدی معیین نشراتی این وزارت به رادیو آزادی گفت که طرزالعمل جدید کاری را تهیه و غرض طی مراحل به وزارت عدلیه فرستاده اند:

« ما نیاز دیدیم که یک طرزالعمل کاری در رسانه های افغانستان ایجاد گردد.
ما آنرا تهیه کردیم و مسوده اش تهیه شده و نظریات تمام خبرنگاران در مرکز و ولایات جمع آوری شد، به این منظور سیمینارها راه اندازی شد تا آماده گردید.
اکنون این مسوده به وزارت عدلیه فرستاده شده تا بعد از طی مراحل به عنوان یک مقرره اجرا گردد.»


به اساس آمارها هم اکنون بیش از 30 تلویزیون، حدود 150 رادیو و صد ها رسانه ی
چاپی و الکترونیکی در افغانستان فعالیت دارند که گفته می شود بسیاری از این رسانه ها از سوی کشورهای خارجی کمک مالی می گردند.

گزارش های نیز وجود دارند که تعداد زیادی از هفته نامه ها که اخیراً به روزنامه ها
تبدیل شده اند از سوی برخی کشورهای همسایه ی افغانستان به طور مغرضانه تمویل
می گردند.

این آمارها همچنان نشان می دهند که در این رسانه ها بین هفت تا هشت هزار تن مصروف کار اند و در صورت بروز مشکلات اقتصادی بخش اعظم آنان کار های خود را از دست خواهند داد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG