لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

زاخیلوال: توقعات ما در کنفرانس توکیو باید مشخص باشد


حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان
حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان
در ادامهء اتخاذ آماده گی ها برای برگزاری کنفرانس توکیو، نشستی به روز یکشنبه به اشتراک نماینده گان حکومت افغانستان و کشور های کمک کننده، در کابل برگزار شد.

بحث روی روشن شدن تقاضا های حکومت افغانستان در کنفرانس توکیو و شرایط جامعهء جهانی در این بخش، از اهداف اساسی برگزاری نشست روز یکشنبه در کابل خوانده شده است.

این نخستین نشستی است که بخاطر آماده گی ها برای کنفرانس بین المللی توکیو به اشتراک نماینده گان بیش از پنجاه کشور و سازمان کمک کننده با افغانستان راه اندازی شد.

حضرت عمر زاخیل وال وزیر مالیهء افغانستان در این نشست گفت، آنان تلاش می کنند با ارایهء تصویر روشن از نیازمندی های افغانستان در کنفرانس توکیو شرکت کنند:

« توقعات ما باید خیلی ها مشخص باشد از همین حالا بحثی که می کنیم در مورد توقعات است تا مشخص شود که انتظارات حکومت افغانستان چی است، توقعاتی که بلاخره قابل قناعت جامعه جهانی باشد تا اینکه آنها هم قبل از قبل آماده گی های خود را داشته باشند واضح باشد که چی توقعات داریم و همچنان آنها از ما چی توقعات دارند.»

قرار است کنفرانس بین المللی توکیو در هشتم جولای سال روان میلادی در جاپان برگزار شود.

مقامات افغان می گویند، در کنفرانس توکیو در مورد کمک های جامعه جهانی از سال 2014 الی 2024 بحث صورت می گیرد.

نماینده خاص جاپان برای افغانستان و پاکستان نیز در رابطه به آماده گی جاپان در خصوص برگزاری کنفرانس توکیو به کابل سفر کرده و با رییس جمهور کرزی ملاقات نموده است.

تادامیچی یا ماماتو که در نشست روز یکشنبه در کابل حضور داشت تاکید نمود که ضروریات افغانستان باید قبل از کنفرانس توکیو روشن ساخته شوند:

« ما مشترکاً کار می نماییم تا برای کنفرانس توکیو آماده گی بگیریم در کنفرانس توکیو روی رشد و پیشرفت های اقتصادی افغانستان بحث خواهد شد. ما امیدوار هستیم که برای پیشرفت افغانستان یک تهداب بنیادی اعمار نمایم. ما باید روشن بسازیم که در کدام بخش در افغانستان کمک نمایم در این عرصه ما صحبت های مهم خواهیم داشت.»

پیش از این هم در مورد افغانستان کنفرانس های مختلف دایر گردید اما به گفته آگاهان امور افغانستان از این کنفرانس ها استفاده موثر کرده نتوانست.

در همین حال انتقاد های نیز وجود دارد که حکومت افغانستان بدون آماده گی های لازم در این کنفرانس ها اشتراک می نماید به همین دلیل این نشست ها نتیجه مثبت برای افغانستان ندارد.

XS
SM
MD
LG