لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۰

«پولیسی که 9 تن را در پکتیکا کشت، عضویت گروه طالبان را داشت»


افسر پولیس افغان که به روز جمعه هشت همقطارش را با یک فرد ملکی به قتل رسانید، سال ها به حیث جنگجو در صفوف طالبان جنگیده و کسانی را که توسط آن ها کافر نامیده می شد هدف قرار داده بود.

به گفتهء همسایه های این افسر که به نام اسدالله از وی یاد شده است، همدستی وی با شورشیان نخست زمانی آغاز شد که وی اجازهء قتل پدرش احسان الله را به طالبان داد.

اسدالله در حقیقت عضویت گروه شورشی طالبان را داشت، اما به حیث افسر پولیس اجرای وظیفه می کرد. وی همقطارانش را در حالیکه خواب بودند با فیر گلوله به قتل رسانید. مقامات امریکایی و افغان این جزییات را از نزد افراد خانواده و دوستان اسدالله بدست آورده اند.

در ده سال گذشته که حملات پرسونل اردو و پولیس ملی افغانستان بر همقطاران افغان و امریکایی شان افزایش یافته است، حادثهء اخیر در ولسوالی یحیی خیل ولایت پکتیکا خونبار ترین آن به شمار می رود.

از ماه جنوری سال جاری میلادی تا اکنون حداقل 16 نظامی ناتو توسط افراد ملبس با یونیفورم پولیس یا اردوی ملی افغان کشته شده اند. که نسبت به همین موقع در سال گذشته، افزایش را نشان می دهد.

به عقیدهء روزنامهء واشینگتن پوست، طریقهء کشتار روز جمعه توسط اسدالله بیش از هر زمان دیگر مملوخیانت و نامردی بوده است. این عملکرد طالبان را نشان می دهد که چگونه اقوام را در برابر همدیگر و فرزندان را در مقابل پدران شان استعمال می کنند.

چهار سال قبل طالبان توطیهء قتل پدر اسدالله که در ولسوالی یحیی خیل ولایت پکتیکا یک مقام حکومتی و رهبر مذهبی به شمار می رفت را آغاز کردند.

حاجی محمد باشندهء ولسوالی یحیی خیل که با خانوادهء اسدالله خویشاوندی دارد به روزنامهء واشینگتن پوست گفته است:
«احسان الله از مدت ها برضد جهاد تبلیغ می کرد و در منطقهء که مخالفان مسلح تندرو حضور فعال دارند؛ مخالفت علنی با آن ها مفهوم بازی با زنده گی را داشت.»

به نوشته روزنامه قبل از آنکه طالبان پلان قتل احسان الله را نهایی سازند، با فرزند 18 سالهء وی اسدالله ملاقات کردند که در مورد شکست نیرو های امریکایی و افغان صحبت می کرد و با سیاست پدرش مخالف داشت. باشنده گان محل به مثابهء یک عضو محلی شورشیان به سوی اسدالله می نگریستند. به گفته مقامات افغان و امریکایی اسدالله با پلان کشتن پدرش توسط طالبان موافقت کرده بود.

حاجی محمد ولسوال یحیی خیل می گوید:
«بعد از آنکه احسان الله پدر اسدالله کشته شد. ما به اسد گفتیم که پدرش شهید شده است اما وی از پذیرفتن آن خودداری کرده گفت پدرش یک انسان پست بود.»
حاجی محمد می گوید، اما من گفته می توانم که اسدالله خودش یک شخص خاین بود.

دولت افغانستان بعداز قتل احسان الله به رسم جبران خسارت فرزندش اسدالله را به حج فرستاد. دولت اکثراً با بازمانده گان کارمندان دولتی و نظامی همچو مساعدت های را می کند.

به قول مقامات امنیتی افغان اسدالله بعد از بازگشت از حج به یک افراطی مبدل شد و مدتی را در کویته و وانه در وزیرستان جنوبی که مراکز مهم طالبان شمرده می شوند، سپری کرد. قبل از آنکه برای مدت کوتاه به برادرانش بپیوندد، سه سال مصروف جنگ و مدتی هم لادرک بود.
بعد از رویداد روز جمعه دوبرادر اسدالله به خاطر تحقیقات دستگیر شده اند.

عبدالغنی پاکتین یک عضو شورای ولایتی پکتیکا به روزنامهء واشینگتن پوست گفته است ، اسدالله به یک قوماندان طالب تبدیل شده، بر ضد امریکایی ها و ادارات محلی حملات زیادی را انجام داده بود.

اسدالله سه ماه قبل به مردم گفت روابطش را با طالبان قطع کرده، بعد از این حاضر است از منطقه اش در برابر شورشیان تندرو محافظت کند.

مقامات استخباراتی می گویند، اسدالله توانست شامل آن برنامهء دولت شود که هدف آن جذب افراد مسلح است و از این برنامه مقامات محلی نیز حمایت می کنند. یکی از کسانی که از این برنامه حمایت می کرد، محمد رمضان بود که با دو فرزندش توسط اسدالله کشته شده است.

اسدالله بعد از قتل هشت همقطارش و یک فرد ملکی فرار کرده، تا اکنون لادرک می باشد.
XS
SM
MD
LG