لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

تاجران ترکی در بخش های مختلف در افغانستان سرمایه گذاری کنند


با آن که در حال حاضر نا امنی ها یکی از مشکلات عمده در برابر سرمایه گذاری در افغانستان گفته می شود، حکومت این کشور تلاش می کند تا سرمایه گذاران خارجی را تشویق به سرمایه گذاری در افغانستان نماید.

عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد افغانستان به روز دوشنبه در محفل گشایش دومین نمایشگاه بین المللی افغان - ترک در کابل گفت، که افغانستان در حال حاضر کشوری مناسبی برای سرمایه گذاری است و تاجران ترکی می توانند که در بخش های مختلف سرمایه گذاری کنند.

آقای ارغندیوال همچنان گفت، افغانستان معادن دست نخورده دارد و حق دارد که با استخراج آن وضعیت اقتصادی اش را بهبود ببخشد:
«ما سزاوار ترحم نیستیم، این حق ماست که با ملت های جهان معامله داشته باشیم. جهت صحبت من به برادران ترکی ما است، هم در امر وسعت تجارت و هم در سرمایه گذاری به خاطر رشد و انکشاف اقتصادی و هم در معادن افغانستان با ما همکاری کنند. افغانستان کشور دومی شما است، بیایید در کشور خود کار کنید.»

دومین نمایشگاه بین المللی افغان ترک به روز دوشنبه در کابل افتتاح گردید و تا سه روز ادامه خواهد داشت. پنجاه شرکت در این نمایشگاه اشتراک نموده اند که پانزده شرکت آن ترکی و متباقی شرکت های افغانی اند.

در این نمایشگاه محصولات مختلف از سوی تاجران افغان و ترک مانند، قالین، مبل فرنیچر، ماشین های مختلف، مواد خوراکی، میوه خشک و وسایل الکترونیکی "برقی" به نمایش گذاشته شده اند.

باسات اوزترک سفیر ترکیه در افغانستان در مراسم افتتاح این نمایشگاه موقعیت جغرافیایی ترکیه را مهم خوانده و گفت که افغانستان می تواند محصولات اش را از طریق ترکیه به بازار های آسیایی و اروپایی عرضه نمایند.

وی می گوید، که ترکیه مشتاق است که در بخش پروسیس جوس انگور در افغانستان سرمایه گذاری نماید. وی همچنان می گوید، که کشورش پس از سال 2014 نیز همکاری اش را با افغانستان ادامه می دهد:

«این را از لحاظ دیپلوماسی نمی گویم بلکه از صمیمیت و از دل می گویم، بعد از سال 2014 هم ما همرای شما خواهیم بود و این خوشی و آزادی را شریک خواهیم ساخت و هیچ جای نخواهیم رفت.
تا زمانی که برادران افغان ما، ما را می خواهند، ما همرای شان خواهیم بود.»

به اساس گزارش ها در حال حاضر مبادلات تجارتی افغانستان و ترکیه به 300 میلیون دالر می رسد.

پیش از این اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته بود، که از میان 300 میلیون دالر 275 میلیون دالر صادرات ترکیه به افغانستان و 25 میلیون دالر صادرات افغانستان به ترکیه را تشکیل می دهد.

مقام های ترکی هدف راه اندازی همچو نمایشگاه ها را گسترش روابط هرچه بیشتر افغانستان و ترکیه و رشد تجارت در افغانستان عنوان کرده اند.
XS
SM
MD
LG