لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

ناتو به جدول زمانی تعیین شده در لزبن متعهد باقی می ماند


اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو
اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو
سرمنشی پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو به روز دوشنبه تسریع خروج نیرو های رزمی آن پیمان را از افغانستان رد کرده است.

اندرس فوگ راسموسن تاکید کرده است، پیمان ناتو به جدول زمانی قبلاًً تعیین شده در اجلاس ماه نوامبر سال 2010 در لزبن متعهد باقی خواهد ماند.

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو به خاطر روشن ساختن ابهام به میان آمده در زمینهء موعد خروج نیروهای آن پیمان از افغانستان گفته است، پیمان ناتو به جدول زمانی قبلاًً تعیین شده در اجلاس ماه نوامبر سال 2010 در لزبن متعهد باقی خواهد ماند.

این اظهارات در شرایطی صورت می گیرد که برخی مقامات افغان وغربی در مورد سال 2013 به حیث یک هدف برای خروج نیرو های بین المللی از افغانستان ابراز نظر کرده اند.

اندرس فوگ راسموسن با اظهار اینکه ناتو بر اساس برنامهء تعیین شده در لزبن عمل خواهد کرد، گفته است:
«ما در مسیر درست برای عملی کردن سپردن کامل مسوولیت های امنیتی به جانب افغانی الی ختم سال 2014 طوریکه در اجلاس لزبن فیصله شد، قرار داریم. هدف ما تغییر نکرده است. برنامهء و ارادهء ما تغییر نکرده است.»
به گفتهء وی الی ختم سال 2013 مسوولیت کنترول آخرین ولایت افغانستان به جانب افغانی سپرده می شود.

وزیر دفاع امریکا لیون پنیتا قبل از ملاقات با ناتو در ماه فبروری گفته بود، در سال 2013 نیرو های امریکایی در نقش آموزگاران و مشاورین عمل خواهند کرد، اما بعد اظهارداشت که در جریان سال 2014 نیرو های امریکایی به جنگ ادامه می دهند.

ماه گذشته حکومت رییس جمهور کرزی از وزیر دفاع امریکا لیون پنیتا خواست، در سال 2013 نیرو های ناتو از قریه های افغانستان خارج شده، کنترول آن مناطق را به نیرو های افغان بسپارند. اما به نظر می رسد که بعد دفتر رییس جمهورکرزی با اظهار اینکه دراین خواست نکتهء تازهء وجود ندارد، از آن عقب نشینی کرد.

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو با اظهار اینکه در حملات شورشیان در افغانستان کاهش به عمل آمده، در بروکسل به خبرنگاران گفته است:
«با وصف آزمون ها، ما شاهد موفقیت های در عمل هستیم. حملات شورشیان در ماه جنوری و فبروری نسبت به همین موقع در سال گذشته حدود 22 درصد کاهش یافته است. در حقیقت از ماه می سال 2011 هر ماه حملات شورشیان کمتر از ماه گذشته آن بوده است. این طولانی ترین مدت سیر نزولی حملات دشمن می باشد که توسط نیروهای آیساف ثبت شده است.»

اندرس فاگ راسموسن با اعتراف اینکه شاید نگرانی های در مورد اینکه اردو و پولیس افغان نتوانند امنیت را به طور لازم تامین کنند، نزد مردم افغانستان وجود دارد، گفت:
«نیروهای افغان هرروز بیشتر از روز پیش توانمندی شان را ثابت می سازند و زمانی که ناتو نیروهایش را از افغانستان خارج سازد، دشمن با قوای قوی امنیتی افغان مواجه خواهد شد.»

اندرس فاگ راسموسن همچنان گفته است افغان ها باید خود بطور تدریجی امنیت کشورشان را خود تامین کنند، باید به پای خود ایستاده شوند و ناتو نمی تواند برای همیشه در افغانستان حضور داشته باشد.

در اجلاس سران کشور های عضو پیمان ناتو که قرار است درماه می سال جاری در شهر شیکاگوی امریکا تدویر یابد، در مورد آیندهء نقش نیرو های آن پیمان در افغانستان تصمیم گرفته خواهد شد.
XS
SM
MD
LG