لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

قطر: با همه گروه های افغان در مورد صلح صحبت خواهد شد


قطر با همه گروه های افغان به منظور احیا و تقویت پروسهء صلح صحبت خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی قطر از خالد محمد العطیه وزیر دولت در امور همکاری بین المللی نقل کرده که گفته است ما با همه گروه ها صحبت خواهیم کرد.

عطیه این سخن را بعد از ملاقات خود با وزیر خارجهء افغانستان زلمی رسول در دوحه گفت.

قرار است قطر به طالبان اجازه بدهد تا درین کشور دفتر سیاسی باز کنند.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان در مصاحبهء تیلفونی به رادیو آزادی گفت که ایجاد دفتر سیاسی برای طالبان از مسایل عمدهء مورد بحث میان مقامات ارشد افغان و قطر بود.

« ایجاد دفتر طالبان در دوحه موضوع است که هم حکومت افغانستان و هم حکومت قطر روی آن توافق دارند. اما نتیجهء این بحث ها در گفتگوهای بعدی به شمول بحث با شورای عالی صلح افغانستان روشن خواهد خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، گشایش این دفتر و انتقال احتمالی پنج تن از زندانیان طالبان از زندانیان گوانتانامو به قطر به مفهوم تحرک بخشیدن به اولین مذاکرات سیاسی در خصوص منازعه افغانستان است که از زمان حملهء به رهبری ایالات متحده امریکا در سال 2001 میلادی بر افغانستان انجام خواهند شد.

مسالهء گشایش دفتر سیاسی برای طالبان در قطر چندین ماه قبل اعلام شد و حکومت افغانستان و طالبان هم از آن روی آن توافق کردند.

اما به دنبال کشته شدن هفده غیرنظامی توسط یک خورد ضابط امریکایی در ولسوالی پنجوایی کندهار در بیست و یکم ماه حوت پارسال، طالبان در یک اعلامیه، گفتگوهای صلح را با ایالات متحده امریکا به حال تعلیق در آوردند.

آنان گفتند که امریکا موقف روشن را در قبال این گفتگوها ندارد.

اما با این وصف، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجهء ایالات متحده امریکا گفت که کشورش از پروسهء صلح افغانستان حمایت می کند.

اکنون به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع ایالات متحدهء امریکا با حکومت قطر در مورد شرایط انتقال زندانیان طالبان صحبت می کند، اما هنوز هیچ توافق درین مورد صورت نگرفته است.
XS
SM
MD
LG