لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

تحقیقات در مورد قتل دو مشاور امریکایی در کابل ادامه دارد


صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
وزرات داخله افغانستان تا اکنون در گرفتاری فردی که مظنون اصلی قتل دو مشاور امریکایی در داخل وزارت داخله خوانده شده، کوتاه آمده است. این فرد که عبدالصبور سالنگی نام دارد حدود 40 روز پیش دو مشاور امریکایی را که در وزارت داخله افغانستان کار می کردند در داخل این وزارت به قتل رسانده و فرار کرد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت با آنکه می پذیرد که در جهت گرفتاری این شخص موفق نگردیده اند اما اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک در این رابطه پیشرفت های داشته باشند.

«نهاد های تحقیقاتی ما به شکل بسیار جدی روی این مساله کار می کنند، متاسفانه که تا هنوز این فرد بازداشت نگردیده و در فرار بسر می برد، امیدوار هستم در آینده نزدیک دست آورد خوبی داشته باشیم، کار بشکل جدی جریان و تحقیقات ادامه دارند. تلاش گسترده پولیس در سراسر افغانستان به منظور بازداشت این فرد ادامه دارد.»

تحقیقات اولیه در مورد این قضیه نشان می دهد که این دو مشاور امریکایی در دفتر کارشان به اثر فیر تفنگچه به قتل رسیده اند. به گفتهء مقام های افغان، معاینات کریمنال تخنیک نشان داده است، تفنگچهء که به وسیلهء آن این دو مشاور امریکایی کشته شده اند، متعلق به سالنگی بوده است.

به اساس معلومات وزارت داخله، صبور سالنگی در بخش استخبارات این وزارت کار می کرد. با آنکه تا اکنون انگیزه اصلی این حادثه روشن نیست، اما پس از اجرای تحقیقات ابتدایی گفته شده است که این قضیه با حادثه اهانت به قرآنکریم ارتباط دارد.

در همین حال برخی از کارشناسان افغان می گویند، که در حادثهء قتل مشاوران امریکایی وزارت داخلهء افغانستان، برخی از افراد با نفوذ در کشور دست دارند. جنرال عتیق الله امرخیل یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی، راه یافتن عبدالصبور به دفتر کار مشاورین امریکایی را مورد پرسش قرار داد و گفت، که اجرای چنین یک عمل کار آسان نیست.

«صبور سالنگی یک شخص تنها نبوده، ممکن در عقب این قضیه گروپی و یا دستی از دست های بسیار قوی وجود داشته باشد، زیرا وی این قتل را در جایی انجام داد که حتی قفل های دروازه های آن رمز داشت. فکر می کنم برای دولت بسیار مشکل باشد تا وی را دستگیر بکند حتی برای خارجی هم مشکل است تا او را پیدا و باز داشت نماید.»

پس از دستگیری صبور سالنگی ممکن روشن گردد، که در عقب این قضیه دیگر کدام افراد دخیل اند و انگیزه اساسی این رویداد چه بوده است. در عین حال، نیرو های بین المللی نیز در رابطه به این قضیه یک سلسله تحقیقات را آغاز کرده بودند که تا حال نتیجهء این تحقیقات نیز روشن نشده است.

نیرو های بین المللی می گویند، که تحقیقات در زمینه جریان دارد، اما از ارایه جزییات بیشتر در مورد خود داری می کنند. این مشاوران امریکایی به دنبال پخش گزارش هایی در مورد بی حرمتی به قرآن کریم کشته شدند.

شماری از کارشناسان افغان با اشاره به راه اندازی تظاهرات گسترده در پیوند با بی حرمتی به قرآن کریم، می گویند، که یکی از اهداف کشتن مشاوران وزارت داخله می تواند، افزایش مشکلات میان افغانستان و امریکا باشد.
XS
SM
MD
LG