لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۹

جان الن جنگ های شدیدی را در شرق افغانستان پیشبینی کرده است


جنرال جان الن قوماندان نیرو های بین المللی و امریکایی در افغانستان
جنرال جان الن قوماندان نیرو های بین المللی و امریکایی در افغانستان
جنرال جان الن قوماندان نیرو های بین المللی و امریکایی در افغانستان پیشبینی کرده است که در تابستان سال جاری جنگ های شدیدی را در شرق این کشور در پیشرو خواهند داشت.

جنرال جان الن در جریان صحبت با آژانس خبری دی پی، ای آلمان در کابل گفته است، در حالیکه امریکا نیرو هایش را در افغانستان کاهش می دهد، از فعالیت نیرو های محارب و رزمی بین المللی در شرق افغانستان کار گرفته خواهد شد.
به گفته وی سال آینده برای نیرو های ایتلاف بین المللی در افغانستان که از ده سال اینسو جنگ به رهبری امریکا در آن آغاز شده است، یک سال خیلی مهم خواهد بود.

جنرال جان الن گفته است، الی ختم تابستان سال آینده نیرو های افغان مسوولیت امنیتی همهء محلات مسکونی را در آن کشور به عهده خواهند گرفت، اما تا ختم سال 2014 که نیرو های بین المللی از افغانستان خارج خواهند شد به آموزش نیرو های امنیتی افغانستان ادامه می دهند.

با آنکه سال گذشته حدود 10 هزار سرباز امریکایی از افغانستان خارج شده اند، حدود 90 هزار عسکر امریکایی در افغانستان مستقراند و قرار است الی ختم تابستان سال جاری 23 هزار سرباز دیگر امریکایی از افغانستان خارج شوند.
بین امریکا و افغانستان گفتگوهای در مورد امضای پیمان ستراتیژیک آغاز شده است که بر علاوه دیگر مسایل، آینده حضور نیرو های نظامی امریکا را در افغانستان نیز مشخص خواهد ساخت.

یکی از مسایلی مورد بحث در جریان این گفتگو ها، توقف عملیات های شبانهء نیرو های بین المللی می باشد که رییس جمهور کرزی بار ها خواستار توقف آن شده است.

مقامات ناتو می گویند عملیات های شبانه خیلی موثر بوده باعث ضعف طالبان شده است.

قوماندان نیرو های بین المللی و امریکایی در افغانستان گفته است، عملیات های شبانه در گذشته توسط نیرو های امریکایی صورت می گرفت، اما اکنون این عملیات ها در تشریک مساعی با نیرو های کماندوی افغان صورت می گیرد.

به گفتهء جنرال جان الن در 90 درصد عملیات های ناتو نیرو های افغان سهیم بوده، رهبری حدود 40 درصد آنها را افغان ها به عهده دارند و در نظر است طوریکه حاکمیت ملی افغانستان ایجاب می کند، رهبری همهء عملیات های نظامی به افغان ها سپرده شود.

مقامات می گویند با آنکه براساس برنامهء آموزش نیرو های افغان، تعداد آن ها تا چند ماه آینده به 352 هزار تن خواهد رسید، اما این نیرو ها با دشواری های جدی نیز مواجه اند. از صفوف نیرو های امنیتی افغان سربازان فرار می کنند. بی سوادی، فساد اداری و استفاده از مواد مخدر، دشواری های دیگری اند که در برابر نیرو های افغان قرار دارد.

در این اواخر کشته شدن سربازان نیرو های ایتلاف توسط سربازان افغان نگرانی دیگریست که بر این دشواری ها افزوده است.
قوماندان نیرو های بین المللی و امریکایی در افغانستان می گوید، در عقب 50 در صد این حملات طالبان قرار دارند و بقیه بر اساس انگیزه های شخصی صورت گرفته است.
وی تاکید کرده است، به خاطر جلوگیری از وقوع همچو رویداد ها تدابیر جدی رویدست گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG