لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

بیکاری جوانان سبب فساد، اعتیاد، اختطاف و قتل ها شده است


بیکاری و تنگدستی سبب شده است که تا زمینه فساد، اعتیاد، احتطاف و قتل را در بین جوانان ببار بی آورد. شماری از باشنده گان شهر شبرغان از افزایش اختتاف، قتل و سرقت ها توسط عده از جوانان بیکار در این شهر شکایت نموده می گویند که آنها به دولت اعتماد کرده اند و تا اکنون حکومت افغانستان در این مساله توجه نکرده است.

در آمریت جرایم جنایی قوماندانی امنیه ولایت جوزجان یک جوان تنومند و شیک را می بینم که دریشی سیاه و شیک بر تن دارد و در بند دست ها زنجیر های نقره یی، مگر در دو پاه زولانه بسته به پرسش های خبرنگاران با فصاحت پاسخ ارایه می کرد.

این جوان که خود را محمد بشیر معرفی کرد و در مورد اینکه به چه اتهام او را به اینجا آورده اند گفت:
«من فارغ صنف 12 مکتب هستم بنابر مشکلات زنده گی چندین بار به دفاتر دولتی و غیر دولتی بخاطر دریافت کار مراجعه کردم واسطه نداشتم برایم کار ندادند و مرا امروز به اتهام چندین قضیه به جنایی آوردند اگر نه من قبلاً در مکتب از اخلاق خوب برخوردار بودم و در مضمون تهذیب همیشه 100 نمره می گرفتم شاگرد لایق و درجه اول صنف خود بودم. امروز نسبت نداشتن واسطه و بیکاری سرحدم به اینجا رسیده است. من از دولت می خواهم هنوز هم سر وقت است برایم کار پیدا بکند. من مجرم نیستم بیکار هستم و کسی هم مرا مجرم شناخته نمی تواند. در این باره خود دولت ملامت است.»

زر پادشاه یک خانم 70 ساله که خود را باشنده قریه پیر مزید شبرغان معرفی می کند که بگفته خودش او را از اینکه یک خانم پیر و مالدار است همه کس می شناسند می گوید:
«چندی پیش همین بشیر نام که قبلاً من او را نمی شناختم نزدیک خانه ام آمد و یک راس بزغاله ام را به موتر سیکل بار کرد و با زور با خود برد من این مساله را با مسوولین امنیتی در میان گذاشتم که
خوشبختانه امروز دزد مرا از داخل شهر دستگیر نمودند.»

عبد العزیز غیرت قوماندان امنیه ولایت جوزجان با تائید بیکاری جوانان در این ولایت می گوید:
«پولیس ما، ماهانه ده ها جوان را به اتهام قضایای مختلف دستگیر می کنند که همه آنها سبب بیکاری بوده که جوانان مجبور می شوند دست به اعمال نا شایسته بزنند از جمله آنها یکی هم جوانی بنام محمد بشیر است که در چندین واقعه دلخراش دست داشته و امروز به پنجه قانون افتیده است.»

برخی آگاهان امور حل مشکل بیکاری را با آغاز کار استخراج معدن نفت در سرپل و گاز در شبرغان نسبت می دهند و می گویند: اگر این دو پروژه به کار آغاز نمایند تعدادی زیادی از جوانان و مردم در این ولایت از بیکاری، فقر و تنگدستی نجات خواهند یافت.

این درحالیست که موضوع بیکاری در ولایت جوزجان شدت گرفته روزانه ده ها جوان بخاطر دریافت کار و درآمد شان به خارج از کشور به کشور های ایران و پاکستان می روند و یاهم به صفوف مخالفین مسلح دولت می پیوندند.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG