لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

هیات تحقیقات جنایی نظامی امریکا به ولسوالی پنجوایی سفر کرد


بعد از گذشت سه هفته از کشته شدن 17 افغان در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار، تحقیق کننده گان نظامی به آن قریهء رفتند که خورد ضابط امریکایی رابرت بیلز افراد ملکی را به قتل رسانیده است.

بر اساس گزارش های آژانس های خبری بین المللی، دومقام نظامی گفته اند، در آغاز هفته جاری یک هیات تحقیقات جنایی نظامی امریکا به آن قریه رفته اند که افراد ملکی در آنجا کشته شده است.
هیات اعزامی از محل حادثه بازدید کرده و گفته می شود که با شاهدان عینی نیز گفتگو های را انجام داده است.
آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد:
هیات تحقیقات جنایی نظامی امریکا به خاطر اینکه احساسات مردم منطقه آرامتر شود، سفر شان را برای سه هفته به محل حادثه در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار، به تعویق انداخته بود.
اینک معلوم نیست که به چه مقیاس اسناد و شواهد از محل حادثه بدست خواهد آمد.
محمد نعیم لالی حمیدزی یکی از وکلای ولایت کندهار در ولسی جرگهء افغانستان مورد مسافرت این هیات به کندهار و بازدید آن ها از محل حادثه می گوید:
« تا جاییکه برای ما معلوم است، مردم محل و شهود عینی به هیات گفته اند که حوالی ساعات دونیم سه بجه شب حادثه، امریکایی ها به قریه آن ها آمده مردم را به شهادت رسانیدند. عین معلوماتی که به هیات حکومت و ولسی جرگهء افغانستان واز طریق بزرگان قومی به رییس جمهور کرزی داده شده بود، با این هیات نیز شریک ساخته شده است.»

خورد ضابط امریکایی رابرت بیلز به طور رسمی به قتل 17 تن در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار متهم شده است و اینک در زندان نظامی در کانزاس امریکا بسر می برد.

جان هنری براون وکیل مدافع رابرت بیلز بعد از ملاقات با وی در زندان نظامی کانزاس امریکا در ماه مارچ گفته بود، به نظر می رسد موکلش ضربه روانی دیده است و این ناراحتی وی قبلاً تشخیص داده نشده بود.

محمد نعیم لالی حمیدزی یکی از وکلای ولایت کندهار در ولسی جرگهء افغانستان با اظهار اینکه وکیل مدافع رابرت بیلز وی را بی گناه می داند و مسافرت هیات به ولایت کندهار در اثر فشارهای موجود صورت گرفته است، می گوید:
« این فشار به طور خاص از جانب رییس جمهور اوباما، قوماندان نیرو های امریکایی و بالاخصوص حکومت و ولسی جرگهء افغانستان است که باعث شده تا آن ها به محل واقعه رفته همهء چیز را از نزدیک ببینند.»

جان هنری براون وکیل مدافع رابرت بیلز در مورد صحت شواهد و اسناد موجود بر ضد موکلش خورد ضابط امریکایی رابرت بیلز ابراز شک و تردید کرده است.
XS
SM
MD
LG