لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

آیا 10 ملیون دالر جایزه باعث دستگیر شدن حافظ محمد سعید خواهد شد؟


حافظ محمد سعید رهبر گروهء مسلح مذهبی لشکر طیبهء پاکستان
حافظ محمد سعید رهبر گروهء مسلح مذهبی لشکر طیبهء پاکستان
واشینگتن 10 ملیون دالر را برای دستگیری حافظ محمد سعید رهبر یک گروهء مذهبی پاکستان جایزه تعیین کرده است، اما بر خلاف وی هیچ اتهامی در پاکستان وجود ندارد.

سوال در اینجاست که آیا این جایزهء 10 ملیون دالری امریکا باعث دستگیر شدن حافظ محمد سعید خواهد شد؟

عموماً زمانیکه کشور ها به خاطر دستگیری کسی جایزه تعیین می کنند، به این معنی است که شخص مورد جستجو خودش را پنهان کرده و برای یافتن وی به مساعدت مردم عام نیاز می باشد.
اما تعیین 10 ملیون دالر جایزه برای دستگیری حافظ محمد سعید این رسم را شکستانده است.
حافظ محمد سعید مورد تعقیب واشینگتن و دهلی قرار دارد. هندوستان وی را به خاطر حملات سال 2008 در شهر ممبی که در اثر آن 166 تن کشته شدند، بطور غیابی متهم کرده است. اما در کشور پاکستان که وی در آن جا زنده گی می کند بر علیهء وی هیچگونه اتهامی وجود ندارد.

در سال 2009 ستره محکمهء پاکستان حافظ محمد سعید را از تحت نظارت در خانه اش رها ساخت.

حافظ محمد سعید رهبر گروهء مسلح مذهبی لشکر طیبهء پاکستان می باشد که به کمک آن کشور به خاطر جنگ بر ضد هند در کشمیر ساخته شده است.

در زمان زمام داری پرویز مشرف این گروه به سازماندهی و اجرای حملات بر ضد پارلمان هند متهم گردید و بر علیهء حافظ محمد سعید برخی قیودات وضع شده بود.

مرکز خبری رادیو آزادی می نویسد:
روز دوشنبهء هفتهء گذشته لحظاتی بعد از آنکه وزارت خارجهء امریکا 10 ملیون جایزه را بالای حافظ محمد سعید اعلان کرد، وی در تلویزیون جیو پاکستان ظاهر شده، با اظهار اینکه وی یک انسان آزاد بوده، حاضر است با مقامات امریکایی صحبت کند، گفت:
« آنها بالای من نام تروریست را گذاشته اند. اما من به محکمه رفتم و در این مورد تصمیم آن ها را خواستم. هندوستان بر ضد من چهار دوسیه را ترتیب کرده است. این دوسیه ها و محاکمه شش ماه وقت را گرفت و بالاخره ستره محکمهء پاکستان فیصله کرد که نه من و نه هم گروه من با فعالیت های تروریستی در ممبی کدام ارتباطی دارد.»

وزرات های داخله و خارجهء پاکستان نیز تایید کرده اند که برخلاف حافظ محمد سعید کدام اتهامی وجود ندارد.

رحمان ملک وزیر داخلهء پاکستان در این رابطه می گوید:
«ما در این رابطه ار طریق چینل های دیپلوماتیک هیچ نوع معلومات بدست نیاورده ایم. اما تاکید من اینست که ما باید در این مورد منتظر تماس های رسمی باشیم.»

واشینگتن جایزه بالای حافظ محمد سعید را در سایت وزرات خارجهء آن کشور زیر نام برنامهء تطبیق عدالت اعلان کرده است. بر اساس همین برنامه، جایزه بالای ملا محمد عمر رهبر طالبان نیز تعیین شده است.
XS
SM
MD
LG