لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

کمونیست های روسیه با انتقال تجهیزات ناتو از طریق اینکشور مخالفت کردند


قرار است نیروهای خارجی تا پایان سال 2014 میلادی افغانستان را ترک کنند و هزاران وسایط نقلیه و مهمات شان را نیر با خود ببرند. اما از کدام راه؟

پاکستان راه ترانزیتی این کشور را بر روی نیروهای ناتو بسته و این راه که از بندر کراچی تا افغانستان امتداد یافته، در آن نا امنی و خطر حملات افراد مسلح نیز متصور است.

در این اواخر نیروهای ایتلاف در افغانستان با مقامات روسیه توافق کرده اند که مهمات و عساکر شان را از راه میدان هوایی نزدیک به شهر الیانوفسک، انتقال دهند.

این موضوع نگرانی های کمونیست های روسیه را برانگیخته است.

کمونیست های روسیه دیروز بر ضد پلان های به تظاهرات پرداختند که بر اساس آن حکومت روسیه انتقال مواد و مهمات نیروهای ناتو در افغانستان را از طریق راه ترانزیتی کنار دریای والگا اجازه می دهد.

مظاهره کننده گان این پلان را خم خونین در قلمرو روسیه خواندند.

روزشنبه حدود 1500 تن در میدان پوشکین شهر مسکو گردهم آمده بودند. آنها بالون ها، شعار ها و بیرق های سرخ را با خود حمل می کردند و بر ضد این پلان شعار می دادند.

همزمان با این، در دیگر شهرهای روسیه نیز اعتراضات جریان داشت.

اعضای حزب کمونیست این اقدام حکومت روسیه را خیانت به منافع ملی تلقی کرده اند.

قبل از این، روسیه گفته بود که روی تقاضای ناتوغور می کند که این پیمان نظامی می خواهد مواد غیر جنگی و مهمات عساکر خود را از بندر اولیانوفسک 900 کیلومتر دورتر از شهر مسکو از طریق میدان هوایی وستوخی، انتقال می دهد.

گینادی زیوگانوف رهبر حزب کمونیست روسیه این اقدام را اشغال دریای والگا، توسط ناتو پنداشت و از طرفدارانش خواست تا این پلان را ناکام سازند.

به گفته زیوگانوف این بندر و راه ترانزیتی به یک بندر بزرگ قاچاق مواد مخدر مبدل خواهد شد.
رهبر حزب کمونست روسیه خطاب به این اجتماع گفت:

« با این اقدام یک محل ناسور و زخم خونین در پایتخت روسیه ایجاد می شود که نه تنها محلی برای انتقال مهمات نظامی ناتو خواهد بود، بلکه به گدام بزرگ ذخیرهء مواد مخدر در کشور ما مبدل خواهد شد.»

در این حال، باشنده های شهر اولیانوفسک همچنان به سرک ها و کوچه ها بیرون شده بر ضد ناتو شعار می دادند.

سیرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفته بود که اگر روسیه از این راه به انتقالات ناتو اجاره دهد، البته که کاملاً مطابق قوانین گمروکی روسیه خواهد بود و هیچ یک از پرسونل ملکی و نظامی ناتو در آن کار نخواهد کرد.

روز جمعه، سیرگی موروزوف والی شهر اولیانوفسک همچنان برای رفع نگرانی های باشنده گان این شهر گفت که در شهر اولیانوقسک هیچ کدام پایگاه و اهداف نظامی ناتو وجود نخواهد داشت. او که در میان مردم این شهر صحبت می کرد، اضافه نمود که از این منطقه صرف موادغیر نظامی با طیارات و به واسطهء عمله روسیی، انتقال می یابند.

والی اولیانوفسک گفت، این مساله توسط سیاستمدارانی شهرت طلب دامن زده می شود تا موج احساسات مردم را برانگیزند.

اولیانوفسک در کنار دریای والگا شهریست که در آن ولادیمیر لینن رهبر انقلاب کمونیستی تولید شده است و این شهر برای کمونیست های روسیه اهمیت سمبولیک دارد.
XS
SM
MD
LG