لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

شورای ملی افغانستان در مورد امنیت ولایات شرقی نگرانی دارد


شماری از نماینده گان مردم مناطق شرقی افغانستان در شورای ملی این کشور از ارگان های امنیتی افغانستان خواسته اند که برای تامین امنیت ولایت های کنر و نورستان در سال جاری اقدامات لازم را روی دست گیرند.

برخی از نماینده گان مردم ولایت های شرقی افغانستان می گویند که وزارت دفاع این کشور برای تامین امنیت این مناطق در سال جاری تدابیر لازم را روی دست ندارد.

حافظ عبدالقیوم سناتور منتخب ولایت نورستان در اجلاس روز یکشنبه مشرانو جرگه در رابطه به وضعیت امنیتی ولایت های شرقی به خصوص نورستان ابراز نگرانی کرد.

وی گفت که هم اکنون ولسوالی کامدیش ولایت نورستان در محاصره ی مخالفین مسلح قرار دارد:

« تقریباً ده روز می شود که ولسوالی کامدیش در محاصره قرار دارد، مردم که در این ولایت از دولت دفاع می کنند تحت محاصره اند، بالای آنان از چهار طرف انداخت سلاح ثقیل صورت می گیرد.
با وزارت دفاع روزانه دو مرتبه در تماس می شوم که با این مردم کمک نماید اما این وزارت می گوید که پلان می سنجد، بنآ نمی دانیم که این مساله را با کدام ارگان شریک بسازیم زیرا وزارت دفاع احساس مسوولیت نمی کند.»

این عضو مشرانو جرگه با اشاره به کشته شدن مولوی محمد هاشم منیب رییس کمیته شورای عالی صلح ولایت کنر گفت که سلسله این کشتار ها امسال در شرق افغانستان ادامه خواهد داشت.

این مقام کمیته ی ولایتی شورای عالی صلح جمعه گذشته در یک حمله انتحاری جان باخت.

از سوی دیگر حاجی صالح محمد صالح نماینده مردم ولایت کنر در ولسی جرگه و معاون کمسیون امور امنیت داخلی این جرگه می گوید که مخالفین مسلح تلاش دارند تا دامنه ی نا امنی ها را به شمال افغانستان بکشانند.

آقای صالح به رادیو آزادی گفت که مخالفین مسلح از طریق شرق افغانستان به آسانی می توانند که به صفحات شمال نفوذ کنند:

« به این نظر هستیم که طالبان می خواهند که جنگ را به ولایات شمال گسترش دهند و آنان از طریق چترال و ولایت های کنر و نورستان به آسانی و با امکانات اندک می توانند که افراد خود را به سمت شمال انتقال دهند.
حکومت افغانستان خود را فریب داده و آنچه که لازم است انجام نمی دهد.
بدین لحاظ فکر می کنم که برای مردم غریب و بی دفاع افغانستان تابستان امسال خطرناک خواهد بود.»

در حالی تعدادی از اعضای شورای ملی افغانستان در مورد افزایش احتمالی تحرکات مخالفین مسلح در مناطق شرقی این کشور در سال روان حرف می زنند که جنرال جان الن قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان نیز گفته است که این مناطق در سال جاری شاهد جنگ های خونین خواهد بود.

گزارش های موجود اند که در این اواخر صد ها تن از افراد مسلح از قلمرو پاکستان وارد ولایت های کنر و نورستان شده اند.

وزارت دفاع افغانستان نیز تایید می کند که مناطق شرقی این کشور با تهدید های روز افزون امنیتی مواجه اند.

اما این وزارت می گوید که تلاش ها برای کاهش این تهدید ها ادامه دارد.

اما نماینده گان مردم مناطق شرقی افغانستان در شورای ملی تاکید دارند که در این راستا باید به اسرع وقت از سوی ارگان های امنیتی گام های عملی برداشته شود.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG