لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

وزارت خارجه: رابرت بلیز باید به شدید ترین مجازات محکوم شود


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت امور خارجه افغانستان خواسته تا سرباز امریکایی متهم به کشتن 17 غیر نظامی در ولایت قندهار، به شدید ترین مجازات محکوم شود.

سخنگوی این وزارت به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل روی مجازات رابرت بیلز تاکید کرد.

در حالی که تا هنوز ایالات متحدهء امریکا در مورد تعین سرنوشت رابرت بیلز تصمیمی نگرفته است، حکومت افغانستان می خواهد تا برای این سرباز امریکایی متهم به کشتن 17 غیر نظامی افغان، شدید ترین مجازات در نظر گرفته شود.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجهء افغانستان به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که امریکا باید در مورد قضیهء بیلز به حکومت افغانستان معلومات شفاف بدهد:

« موقف ما این است که مقام های ایالات متحده امریکا به دولت افغانستان معلومات شفاف و دقیق را به وقت تقدیم نموده و عامل این رویداد را به شدید ترین جزا مجازات کنند.»

رابرت بیلز سرباز امریکایی حدود یک ماه پیش شب هنگام 17 غیر نظامی را در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار به قتل رسانید.

هیاتی که از ولسی جرگه افغانستان به خاطر بررسی این موضوع به ولایت قندهار رفته بود، گفته است که در این رویداد چندین سرباز امریکایی دخیل بوده اند.

این هیات همچنان گفته که این حادثه توسط دو گروه و به طور پلان شده انجام شده است.

چند روز پس از وقوع این رویداد رابرت بیلز به ایالت کنزاس امریکا انتقال داده شد و حالا در این ایالت در یک زندان به سر می برد.

وزارت خارجه افغانستان در حالی خواهان تعیین شدید ترین مجازات به رابرت بیلز شده که شماری از کارشناسان این خواست حکومت افغانستان را یک خواست سیاسی می خوانند.

فاروق بشر یکی از این کارشناسان در مورد چنین می گوید:

« بر این عسکر که در خاک افغانستان جرم را مرتکب شده، باید قانون افغانستان تطبیق می شد، خواهش ما هم از امریکا یک خواهش سیاسی است، این خواهش در مسایل قضایی هیچ تاثیر ندارد، امریکایی ها خود شان مستقل فیصله می کنند و من فکر می کنم که خواست های حکومت افغانستان هم در این فیصله شامل است.»

حالا هیاتی به خاطر تحقیق این موضوع از ایالات متحده امریکا به ولایت قندهار رفته است.

هر چند به اساس گزارش ها، مقام های امریکایی برای خانواده های قربانیان حادثه پنجوایی غرامت پرداخته اند، اما بازمانده گان قربانیان این حادثه هنوز هم تاکید می کنند که عامل این قضیه باید در افغانستان محاکمه شود.

شماری از اعضای ولسی جرگه هم گفته اند که رابرت بیلز باید دوباره به افغانستان برگشتانده شود و مطابق به قوانین این کشور محاکمه علنی شود.
XS
SM
MD
LG