لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

آیسا تلاش دارد تا ظرفیت کاری زنان تجارت پیشه را بلند ببرد


روح الله احمدزی مسوول بخش تشویق سرمایه گذاری آیسا
روح الله احمدزی مسوول بخش تشویق سرمایه گذاری آیسا
اداره حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان می گوید، هم اکنون صد ها زن در این کشور مصروف فعالیت های تجارتی اند.

در جریان ده سال گذشته در افغانستان در کنار مردان صد ها زن نیز در کار و بار تجارت سرگرم فعالیت اند و برای خود کفا ساختن شان و فراهم کردن زمینه ی کاری برای زنان دیگر تلاش می کنند.

روح الله احمدزی مسوول بخش تشویق سرمایه گذاری آیسا یا اداره ی حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که ظرفیت کاری زنان نسبت به مردان در کشور پایین تر است.

اما به گفته ی آقای احمدزی آنان برای رفع این مشکل تلاش می کنند:

« امروز در این دهه که دهه ی تحول نیز برایش گفته می توانیم تقریباً امور کاری حدود هزار شرکت از سوی زنان افغان به پیش برده می شوند و آنها مالکان این شرکت ها اند.
به همین ترتیب، 30 هزار زن از سوی سکتور خصوصی به کار گماشته شده اند و حتی این رقم بیشتر خواهد بود اما این ارقام که نزد ما است ابتدایی اند.

زنان نسبت به مردان در ساحه کاری شان با برخی مشکلات روبرو اند و تا اکنون فعالیت های شان به شکل معیاری برابر نیست.»

تلاش ها به هدف فراهم کردن سهولت های بیشتر برای زنان تجارت پیشه ی افغان در حالی ادامه دارند که به روز یکشنبه 30 تن از زنان تجارت پیشه پس از فرا گیری یک دوره ی آموزشی سه ماهه در کابل اسناد فراغت به دست آوردند.

به گفته ی مسوولان اداره ی حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان، برای زنان تجارت پیشه در این دوره ی آموزشی راه های بهتر فعالیت های تجارتی و تهیه پلان تجارتی آموزش داده شده است.

از سوی دیگر شماری از فارغان این دوره ی آموزشی راه اندازی چنین برنامه های آموزشی را موثر دانسته و می گویند که با اشتراک در این برنامه ها بسیاری از مشکلات کاری آنان مرفوع می گردد.

دو تن از زنان تجارت پیشه در مورد چنین گفتند:

« نام من کبرا دستگیرزاده است، یک برنامه ی بسیار خوب بود که ما توانستیم منجمنت و بخش مالی را بیاموزیم و همچنان شیوه ی مدیریت را نیز آموختیم که چطور تجارت خود را مدیریت کنیم.»

« در این دوره مسایل بسیار مهم بود مثلاً چیز های عمده ی را که ما آموختیم مارکیتنگ یا پیدا کردن بازار فروش بود. و دیگر اینکه ما روابط خود را با متشبثین خصوصی، دولت و مردم به چی شکل تامین کنیم.»

مسوولان اداره ی حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان می گویند که 15 تن از این زنان در ماه می سال جاری میلادی به هدف فراگیری یک دوره آموزشی به ایالات متحده فرستاده می شوند.

در عین حال این مسوولان می گویند که دوره های آموزشی مشابه را برای زنان تجارت پیشه در ولایات نیز راه اندازی خواهند کرد.

اما به اساس گزارش ها، زنان تجارت پیشه در مرکز و سایر ولایت های افغانستان با مشکلات گونه گون در زمینه ی کاری شان روبرو اند که مانع رشد کاری آنان شده است.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG