لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

بعد از این تمام عملیات های نظامی توسط نیروهای افغان انجام میشود


مقام های حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا به روز یکشنبه تفاهمنامهء افغانی ساختن عملیات خاص به شمول عملیات شبانه را امضا کردند.

این تفاهمنامه میان وزیر فاع ملی افغانستان و قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در کابل امضا شد.

بلاخره پس از بحث های طولانی بر سر افغانی شدن عملیات خاص به شمول عملیات شب هنگام در افغانستان، مقامات حکومت افغان و امریکایی در این زمینه به موفقه رسیدند.

به اساس تفاهمنامهء که به روز یکشنبه میان وزیر دفاع ملی افغانستان و قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در این کشور امضا شد، پس از این عملیات های نظامی توسط نیروهای افغان انجام می شود، و نیروهای امریکایی نقش حمایویی خواهند داشت.

جنرال جان آلن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفت که نیروهای خاص افغان توانایی لازم را برای انجام عملیات های شب هنگام و بازرسی خانه های افغانها پیدا کرده اند:

« تفاهم نامهء را که امروز امضا کردیم، باید مردم افغانستان به آن افتخار نمایند که بعد از این تمامی عملیات های خاص نظامی توسط نیروهای افغان انجام می شود. من فعالیت های نیروهای خاص افغان را که مسوولیت عملیات ها را به عهده گرفته اند از نزدیک مشاهده کرده ام . این نیروها از توانایی های خوب بر خوردار اند.

من برای تان گفته می توانم که افغانستان در موقعیت خوب قرار دارد و یک نیروی خاص عملیاتی را که در منطقه نظیر آن وجود ندارد، در اختیار دارد.

کسانی که فکر می کنند که افغانستان به سال های 1990 بر می گردد، باید بدانند که نیروهای خاص عملیاتی افغان اجازهء این کار را نمی دهند.»

وزیر دفاع افغانستان که به نماینده گی دولت افغانستان تفاهمنامه افغانی شدن عملیات های خاص به شمول عملیات شبانه را به امضا رساند، گفت که امضای این سند یک گام بزرگ در راستای تحکیم حاکمیت ملی افغانستان محسوب می شود.

آقای وردگ همچنان گفت که بعد از امضا این تفاهمنامه نیروهای بین المللی نقش حمایوی دارند و در صورت ضرورت نیروهای افغان در هنگام انجام عملیات ها از نیروهای بین المللی کمک می خواهند.

حکومت افغانستان طی چندین سال گذشته از انجام عملیات شب هنگام توسط نیروها امریکایی در افغانستان انتقاد کرده و تاکید نموده که این عملیات ها باید توسط نیروهای افغان انجام شوند.

کنترول زندان بگرام و انجام عملیات شب هنگام توسط نیروهای امریکایی دو مانع عمده در برابر امضای سند مشارکت ستراتیژیک میان و افغانستان امریکا خوانده شده است.

اما حکومت های افغانستان و امریکا حدود یک ماه پیش تفاهمنامهء را در مورد انتقال مسوولیت کنترول زندان بگرام به افغانها نیز امضا کردند.

مقام های افغان و امریکایی می گویند موانع که باعث تاخیر در امضای سند مشارکت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا شده بود، از میان برداشته شدند.

این مقام ها اظهار امیدواری نموده اند که این سند پیش از برگزاری کنفرانس شیکاکو که قرار است در ماه می راه اندازی شود، به امضا برسد.
XS
SM
MD
LG