لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

عملیات های شبانه بعد از این توسط خود افغان ها انجام داده می شود


به خاطر سرعت بخشیدن پروسهء سپردن مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان، بعد از مباحثات طولانی در مورد افغانی ساختن عملیات های خاص به شمول عملیات های شبانه در افغانستان به روز یکشنبه عبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان و جان الن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در این کشور تفاهمنامهء را امضا کردند.

بر اساس تفاهمنامهء جدید بعد از این عملیات های شبانه توسط نیروهای افغان انجام داده می شود، نیروهای امریکایی در آن صرف نقش حمایوی و کمک کننده را خواهند داشت.

با امضای تفاهمنامهء جدید بین وزیر دفاع افغانستان و قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در آن کشور یکی از دشواری های اساسی در زمینهء همکاری های دراز مدت ستراتیژیک بین کابل و واشنگتن حل شده، راه برای امضای قرارداد همکاری های درازمدت ستراتیژیک میان دو کشور هموار شده است.

قرارداد همکاری های درازمدت ستراتیژیک آیندهء نقش کمکی نیرو های امریکایی را بعد از سال 2014 شکل خواهد داد.

جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی می گوید، یکی از موانع اساسی در برابر امضای قرارداد همکاری های درازمدت ستراتیژیک بین افغانستان و امریکا از میان برداشته شده است.

قرارداد جدید همچنان دشواری های را حل می سازد که رییس جمهور کرزی در زمینهء عملیات های شبانه با آن مقابل بود و زیر فشار داخلی بارها تقاضای توقف همچو عملیات ها را نموده بود.

با آنکه قوماندانان نیروهای ناتو همواره عملیات های شبانهء قوای بین المللی را در امر مبارزه با شورشیان از اهمیت خاص برخوردار دانسته اند، اما اجرای همچو عملیات ها احساسات منفی افغان ها را دامن زده، با تبلیغات منفی طالبان از آن به نفع خود استفاده می کردند.

بر اساس تفاهمنامهء جدید عملیات های شبانه به طور مشترک صورت گرفته، نیرو های افغان می توانند از نیرو های امریکایی در خواست مساعدت را کرده، به آنها اجازهء داخل شدن به اماکن مسکونی را بدهند.
این قرار داد تقریباً تمام موارد عملیات های شبانه را به جز از یک بخش جزیی آن که توسط نیرو های خاص آموزش یافته توسط سی، آی، ای اجرا می شود را شامل می شود.

دیپلوماتان غربی می گویند جهات اساسی این تفاهمنامه که فوراً مرعی الاجرا محسوب می شود، به هردو کشور این امکان را می دهد، گام های بعدی را در زمینهء سپردن مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان بردارند.

راین کروکر سفیر ایالات متحدهء امریکا در افغانستان با اینکه امضای تفاهمنامهء جدید را گام مهم دانسته می گوید، کارهای زیادی باقی مانده است که باید انجام داده شوند.

در زمینه تخطی از حقوق بشر در زندان ها و توقیف گاه های افغان همواره نگرانی های وجود داشته است. نیرو های بین المللی همواره در زمینهء سپردن افرادی که در جریان این عملیات های دستگیر می شدند به جانب افغانی نگران بوده اند. بعد از این آن ها مسوولیت نگهداری از توقیف شده گان را نخواهند داشت و به این ترتیب تفاهمنامهء جدید در مورد عملیات های شبانه یکی از نگرانی ها مهم دیگر امریکایی ها را نیز حل می کند. نیرو های امریکایی به ترینگ و آموزش مسایل مربوط به حقوق بشر به نیرو های امنیتی افغان همچنان ادامه خواهند داد.

بر اساس ارقام وزارت های دفاع و داخلهء افغانستان تعداد پرسونل نیرو های امنیتی افغان 305 هزار تن بوده، قرار است در سالجاری به 352 هزار تن افزایش داده شود.
XS
SM
MD
LG