لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۲

برای تمویل نیروهای افغان سالانه به 5 ملیارد دالر نیاز است


افغانستان در نشست توکیو برای تمویل نیروهای امنیتی اش از جامعهء جهانی سالانه تقاضای پرداخت حدود پنج میلیارد دالر را می کند. وزیر مالیهء افغانستان با ابراز این مطلب می گوید، بحث ها در خصوص مشخص ساختن نیاز مندی های مالی این کشور در سایر بخش ها نیز ادامه دارد.

در ادامهء گرفتن آماده گی ها برای کنفرانس توکیو، حکومت افغانستان در تلاش تهیهء یک سند جامع به این کنفرانس است تا بتواند کمک های بیشتر جامعهء جهانی را جلب کند. داکتر حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان می گوید، در این سند بیشتر روی تقویت زیربنا ها مانند مواصلات، معادن، حکومت داری الکترونیکی، زراعت و ساخت سرکها تاکید می گردد.

آقای زاخیلوال علاوه کرد تا اکنون مشخص نیست که حکومت افغانستان در کنفرانس توکیو برای تطبیق برنامه های انکشافی خود چه مقدار پول از جامعهء جهانی درخواست می کند اما به گفته وی پس از سال 2014 میلادی برای تمویل نیروهای امنیتی افغان سالانه حدود پنج میلیارد دالر نیاز است.

«ما به ارگان های امنیتی خود پس از سال 2014 در حدود 5 میلیارد دالر نیاز داریم تا بتوانیم این ارگانها را به قسمی که هستند نگهداریم. اما در سکتور انکشافی هنوز همان رقم نهایی که ما همان فکتور به تدریج خود کفایی خود را نیز مدنظر می گیریم و آنرا بعد از روشن شدن نیاز ما انشاالله عنقریب نهایی می سازیم.»

وزیر مالیهء افغانستان این سخنان را به روز چهارشنبه در نشستی بیان داشت که به هدف بحث با سکتور خصوصی در مورد کنفرانس توکیو در کابل راه اندازی شده بود. در این نشست حضرت عمر زاخیلوال نقش سکتور خصوصی را در پیشرفت افغانستان مهم خواند و گفت، نظریات این سکتور در سندی که از سوی افغانستان به کنفرانس توکیو پیشکش می گردد، گنجانیده می شوند.

داکتر حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان
داکتر حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان


آقای زاخیلوال همچنان گفت که افغانستان باید پس از سال 2025 میلادی به کمک های جامعهء جهانی متکی نباشد و سرمایه گذاری های سکتور خصوصی جاگزین کمک های خارجی گردد. از سوی دیگر محمد قربان حقجو رییس هیات عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید، برای خودکفا ساختن این کشور نیاز است تا در امور حکومت داری در افغانستان اصلاحات به میان آید.

آقای حقجو در بخشی از صحبت هایش گفت که در کنفرانس توکیو باید خواست های مردم افغانستان انعکاس داده شوند:
«مسالهء مهم این است، در این کنفرانس ها نکات نظری را که در حقیقت افغانها فکر می کنند با اهمیت است، باید انعکاس یابند. جامعهء جهانی را باید متقاعد بسازیم تا این نکات نظر و چیزهای را که ما فکر می کنیم اهمیت و اولویت دارد، روی آن باید تمرکز بیشتر صورت گیرد و انتظار ما نیز از جامعهء جهانی همین است.»

قرار است کنفرانس توکیو در مورد افغانستان به تاریخ هشتم ماه جولای سالجاری به میزبانی جاپان برگزار گردد. در این کنفرانس در زمینه کمک های جامعهء جهانی از سال 2014 تا سال 2025 به افغانستان بحث می شود.

آماده گی ها برای کنفرانس توکیو در حالی ادامه دارند که یکی از نگرانی های جامعهء جهانی موجودیت فساد اداری در افغانستان است و گفته می شود این مساله سبب خواهد شد تا کشورهای کمک کننده به خواست های افغانستان پاسخ مثبت ندهند.

اما وزیر مالیهء افغانستان می گوید، در چند سال اخیر این کشور برای از بین بردن این پدیده اقداماتی را انجام داده است. به گفتهء مقام های افغان در بسیاری از قرارداد های خارجی نیز فساد موجود است که باید به آن توجه صورت گیرد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG