لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۰

بعد از رییس جمهور کرزی کی بر اریکه قدرت تکیه خواهد زد؟


امریکا پروسهء انتقال مسوولیت ها را در افغانستان سرعت بخشیده، می خواهد عساکرش را الی ختم سال 2014 از آن کشور خارج سازد. این مساله در زمینهء انتقال سیاسی در افغانستان نگرانی های را باعث شده، این پرسش را نزد مردم مطرح ساخته است که بعد از رییس جمهور کرزی کی بر اریکه قدرت تکیه خواهد زد؟
آیا پروسهء انتقال سرعت خواهد یافت و چگونه؟

روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد، براساس قانون اساسی افغانستان انتخابات ریاست جمهوری آن کشور باید قبل از ختم سال 2014 صورت گیرد، اما صحبت های جدی در مورد اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سال 2013 انجام داده شود، جریان دارد تا نیرو های ناتو امنیت انتخابات را تامین کنند.

سفیر بریتانیا در کابل ویلیام پاتی(William Patey) هفتهء گذشته در مصاحبه با روزنامهء گاردین گفته است؛ در مورد انجام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 2013 دلایل موجه و قوی وجود دارد. به گفتهء وی انگلستان با این مساله هیچگونه مخالفت نخواهد کرد، اما هرنوع تغییر را باید کمسیون مستقل انتخابات افغانستان تصویب کند.

به نوشتهء روزنامهء واشینگتن پوست، در صورت انجام قبل از وقت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مسالهء انتقال سیاسی حل شده، در جریان انتقال مسوولیت های امنیتی در مورد انتقال سیاسی فکر نخواهد شد و برای انجام هردو عملیه وقت کافی وجود خواهد شد.

یک مقام ارشد ناتو در کابل شاکی شده، می گوید:
«ما در مورد انتقال مسوولیت های امنیتی به جانب افغانی یک برنامهء منظم و تفصیلی را آماده کرده ایم، اما در مورد انتقال قدرت سیاسی کدام پلانی را دردست نداریم.»

ادارهء رییس جمهور اوباما می گوید، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در اخیر سال 2014 صورت خواهد گرفت، اما برخی مقامات امریکایی به این نتیجه رسیده اند، وقت آن فرا رسیده است که به جای انتقال نظامی بیشتر به پروسهء انتقال سیاسی قدرت در افغانستان توجه شود.

به نوشتهء روزنامهء واشینگتن پوست ، راین کروکر سفیر ایالات متحدهء امریکا در کابل که یک دیپلومات مجرب می باشد، دید و بازدید های را با سیاستمداران افغان آغاز کرده است تا نسل جدید سیاست مداران بعد از کرزی را به این کار مهم تشویق کند.

دیوید اگناتیوس(David Ignatius) نویسندهء مقالهء روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد، وی نمی داند که این دید وبازدید های مقامات امریکایی با سیاستمداران افغان، نتیجهء مطلوب را در قبال خواهد داشت یا خیر؟

برخی کارشناسان می گویند، ادارهء استخبارتی سی، آی، ای که امکانات مالی وبشری زیادی را نیز در اختیار دارد، باید در این زمینه فعالانه داخل اقدام شود.

به عقیدهء دیوید اگناتیوس، امریکا ملیارد ها دالر را بخاطر تحکیم ثبات در افغانستان به مصرف رسانیده است. بناً ساده لوحانه خواهد بود اگر اکنون بی تفاوت باقی بماند و در زمینهء ایجاد یک رهبری قوی سیاسی بعد از کرزی در افغانستان علاقمندی نداشته باشد.

روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد:
با توجهء امریکا به پروسهء سیاسی در افغانستان، طالبان نیز تضعیف و مایوس خواهند شد. طالبان در حال حاضر تصور می کنند که خواهند توانست برنامهء خروج نیرو های ناتو را از افغانستان طولانی تر ساخته به این وسیله دست بالا داشته باشند.

در صورتیکه طالبان متیقن شوند که امریکا در پروسهء سیاسی دخیل است، آنها به جای جنگ و کشتار مذاکرات و گفتگو را ترجیح خواهند داد.
XS
SM
MD
LG