لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

«همکاری ستراتیژیک مهمتر از موجودیت فزیکی و شمارسربازان است»


وزیر دفاع افغانستان جنرال عبدالرحیم وردک
وزیر دفاع افغانستان جنرال عبدالرحیم وردک
مسالهء مربوط به تعداد نیرو های امنیتی افغانستان، تعلیم، تربیه و آموزش این نیرو ها و مسایل مربوط به خروج قوت های بین المللی از آن کشور در اجلاس روز سه شنبهء هفته جاری مقامات عالیرتبهء وزارت های دفاع افغانستان و امریکا در واشینگتن مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر دفاع افغانستان جنرال عبدالرحیم وردک با اظهار اینکه در زمینهء ثبات در افغانستان باید اطمینان حاصل نمود و به دشمنان این کشور یک پیام مناسب را رسانید، می گوید:
« بر اساس قرارداد همکاری ستراتیژیک بین دوکشور بعد سال 2014 حضور نیرو های امریکایی در افغانستان برای تحکیم صلح و ثبات یک امر ضروریست. این نکته هم برای افغان ها و هم دشمنان افغانستان یک پیام مناسب و بجا را می رساند.»
جنرال عبدالرحیم وردک گفته است:
«تعداد نیرو های امریکایی در افغانستان زیاد مهم نیست، بلکه همکاری های ستراتیژیک با امریکا نسبت به موجودیت فزیکی و شمارسربازان آنها مهمتر می باشد.»

در جریان اجلاس مشترک با جنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع و جنرال بسم الله خان محمدی وزیر داخلهء افغانستان، لیون پنیتا وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا در پنتاگون گفت:
«ایالات متحده به تعلیم، تربیه و تجهیز نیرو های امنیتی افغانستان ادامه می دهد، تا بعد از آنکه نیروهای رزمی امریکایی درپایان سال 2014 از افغانستان خارج شوند، نیروهای افغان قوی و توانمند شده باشند.»

قرار است در ماه آینده در شهر شیکاگوی امریکا اجلاس کشورهای عضو پیمان ناتو دایر شود.
به نوشتهء روزنامهء واشینگتن پوست، در اجلاس شیکاگو در مورد عملیهء خروج نیرو های خارجی در نزده ماه آینده و تعداد سربازان امریکایی در افغانستان گامی بر داشته نخواهد شد. نکتهء اصلی این خواهد بود، اشتراک کننده گان اجلاس شیکاگو تعهد کنند که در جریان سال آینده مسایل حمایوی نیروهای امنیتی افغانستان را پیش خواهند برد.
روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد:
رشد نیرو های امنیتی افغان و مسالهء آموزش آن ها در برنامهء خروج نیرو های بین المللی از افغانستان یک نکتهء اساسی را تشکیل می دهد.

انتظار می رود چند ماه وقت تر از جدول زمانی قبلاً تعیین شده، تعداد نیرو های پولیس و اردوی ملی افغان به 352 هزار تن ارتقا یابد.

به نوشتهء روزنامهء واشینگتن پوست، علاقمندی در امریکا به جنگ ده سالهء افغانستان کاهش یافته است. برای رییس جمهور اوباما کاهش مصارف جنگ مهم است و بر پلان خروج عساکر از افغانستان پافشاری می کند. وی از متحدین بین المللی اش می خواهد بعد از سال 2014 در زمینهء تدارک مصارف نیرو های امنیتی افغان و تعلیم و تربیه آنها مساعدت کنند.

در زمینهء کاهش مصارف پیشنهاد شده است تا شمار نیرو های امنیتی افغان کاهش داده شود، اما جنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان به روز سه شنبه در واشینگتن گفت:
« با در نظر داشت تهدید موجود از جانب طالبان، موافقه شده بود 230 عسکر تربیه شود. بحث در مورد کاهش و یا افزایش این تعداد به شرایط عینی ارتباط می گیرد که چگونه خواهد بود؟»
XS
SM
MD
LG