لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

در مورد تفاهمنامهء عملیات های شبانه مشرانو جرگهء امریکا ابراز نگرانی کرد


در نامهء که به روز پنجشنبه توسط هاوارد مک کوین مسوول کمیتهء امور دفاعی مشرانو جرگهء امریکا به لیون پانیتا وزیر دفاع آن کشور فرستاده شده، آماده است:
تفاهمنامهء که بین واشینگتن و کابل در مورد اجرای عملیات های شبانه امضا شد و یک گام اساسی برای امضای قرار داد همکاری های ستراتیژیک بین افغانستان و امریکا محسوب می شود، برخی مواد آن پرسش های به وجود آورده است.

هاوارد مک کوین در مورد ایجاد کمیتهء مرکب از نماینده گان ارگان های امنیتی، استخباراتی و ملکی افغان که صلاحیت غور بالای اجرای عملیات های شبانه را دارد، ابراز نگرانی کرده است.

جمهوری خواهان می گویند گرچه در زمینهء تعلیم وتربیهء نیرو های امنیتی افغان پیشرفت های شده است، اما در مورد کسانی باید احتیاط شود که در جریان این عملیات ها دستگیر می شوند و امریکایی ها صلاحیت نگهداری قانونی از آن ها را ندارند. این نکته حیات سربازان امریکایی به خطر مواجه خواهند ساخت.

هاوارد مک کوین نقش افغان ها را در مرحلهء پلان گذاری این عملیات ها نیز مورد سوال قرار داده است که گویا خطر افشا شدن اطلاعات مهم استخبارتی را در پی خواهد داشت.

بر اساس این تفاهمنامه نیرو های افغان داخل اماکن مسکونی افغان ها می شوند، نیرو های امریکایی صرف در صورت درخواست افغان ها اجازهء دخول به خانه ها را خواهند داشت.

مسوول کمیتهء اموردفاعی مشرانو جرگهء امریکا این سوال را مطرح می کند:
آیا نیرو های امریکایی صلاحیت تحقیق از دستگیر شده گان را خواهند داشت؟

بر اساس تفاهمنامهء جدید امریکایی ها صرف در صورت درخواست افغان ها می توانند از دستگیر شده گان تحقیق کنند.

اخیراً جنرال جان الن قوماندان نیروهای امریکای و ناتو در افغانستان به کانگرس آن کشور گفته بود، عملیات های شبانه نتیجهء موثری را در قبال داشته و در جریان آنها یک تعداد زیادی از افراد مسلح دستگیر شده اند.

افغان ها همواره از اجرای عملیات های شبانه توسط نیرو های خارجی انتقاد نموده می گویند، در جریان این عملیات ها یک تعداد زیاد افراد ملکی کشته و زخمی شده اند.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا جورج لیتل گفته است، به این نامهء کمیتهء امور دفاعی مشرانو جرگهء آن کشور پاسخ خواهند داد.

به گفته وی وزارت دفاع امریکا باور دارد که این تفاهمنامه نشان دهندهء پیشرفت در زمینهء سپردن مسوولیت های امنیتی در افغانستان می باشد و نشان می دهد که کارها در مسیر درست حرکت می کند.
XS
SM
MD
LG