لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

عکس العمل واشنگتن در مورد رهنمودهای پارلمان پاکستان؟


ایالات متحدهء امریکا می گوید که در تلاش دریافت یک راه میانه در مورد رهنمودهای جدید در پیوند با روابط میان واشنگتن و اسلام آباد است، رهنمودهای که توسط وکلای پارلمان پاکستان به تصویب رسید.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجهء ایالات متحده امریکا به خبرنگاران در واشنگتن گفت:

« آماده ایم تا در مورد این بررسی پارلمان پاکستان با حکومت این کشور در مورد مسایل که مطرح شده است، وارد تماس شویم. می خواهیم روابط بسیار سازندهء را با پاکستان ایجاد کنیم، روابط که بر پایهء درک متقابل استوار باشد.»

پارلمان پاکستان به اتفاق آرا از این سفارشات کمیتهء امنیت ملی خود حمایت کرد.

عمده ترین موارد این سفارشات وکلای پارلمان این بود که حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی بر شورشیان مسلح در قلمرو پاکستان پایان یابند و از پاکستان به خاطر حملهء ناتو بر پوسته های امنیتی این کشور بی قید و شرط معذرت خواسته شود.

بعد از این حمله که در آن بیست و چهار سرباز پاکستانی در بیست و پنجم ماه نومبر پارسال کشته شدند، روابط میان امریکا و پاکستان به سردی گرایید.

اکنون حکومت پاکستان باید در مورد این سفارشات پارلمان تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در یک سخرانی تلویزیونی گفت که حکومت پاکستان تلاش خواهد کرد تا این سفارشات را عملی سازد.

اما گیلانی به مسالهء بازگشایی راه های تدارکاتی نیروهای به رهبری ناتو در افغانستان مشخصاً اشاره نکرده است. قبلاً گفته شد که این مساله هم جزو سفارشات پارلمان بوده است.

پروفیسر محمد ابراهیم یک رهبر جماعت اسلامی پاکستان به رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی گفت که در مورد این سفارشات اعتراض دارد و هر طور که شود از باز شدن راه های تدارکاتی نیروهای به رهبری ناتو در افغانستان جلوگیری خواهند کرد:

« این خنده آور است که از امریکا می خواهند که از ایشان معذرت بخواهد. نمی شود با درخواست طلب عذر خواهی کرد. مساله دیگر این است که این ها می گویند، حملات طیاره های بی پیلوت انجام نشود، امریکا می گوید که انجام شود. موضوع تمام شد. و این که انتقال سلاح صورت نگیرد و دیگر چیزها باشد. حالا، وقتی دیگر چیزها را می گذارید، پس چرا سلاح را نمی گذارید. ما به خواست خدا به روی سرک ها می برآییم و مخصوصاً فشار ما به راه های تدارکاتی ناتو خواهد بود.»

اما افراسیاب ختک یک رهبر حزب عوامی نشنل در مصاحبهء تیلفونی به رادیو مشال گفت که نماینده گان احزاب مذهبی در هنگام تصویب این رهنمودهای جدید به حکومت پاکستان حضور داشتند و همهء شان قبول کردند که این ها به نفع پاکستان است.

ایالات متحده امریکا از مدت ها به این سو خواهان همکاری پاکستان به هدف با ثبات ساختن افغانستان پیش از خروج نیروهای خارجی در پایان سال 2014 میلادی شده است. به اساس گزارش، امریکا درخواست همکاری را از پاکستان عمدتاً به خاطر ارتباطات این کشور با طالبان افغان و دیگر گروه های جنگجو کرده است.

اما به گزارش خبرگزاری رویترز، بعد از یک رشته رویدادها به شمول عملیات خاص امریکا در خاک پاکستان که منجر به قتل اسامه بن لادن رهبر شبکهء القاعده شد، عملی شدن این همکاری را از جانب پاکستان مشکل ساخت.
XS
SM
MD
LG