لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

«مشکلات امنیتی تا ختم کنفرانس شیگاکو بیشتر خواهد شد»


رحمت الله نبیل رییس عمومی ریاست امنیت ملی افغانستان
رحمت الله نبیل رییس عمومی ریاست امنیت ملی افغانستان
ریاست امنیت ملی افغانستان می گوید، از چند روز به این سو مدارس دینی در پاکستان مسدود شده اند و افراد مسلحی که در این مدارس آموزش می دیدند، به افغانستان فرستاده شده اند.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان با اشاره به حملات اخیر مخالفان مسلح درکابل و چند ولایت دیگر این کشور می گوید، تا فرا رسیدن زمان برگزاری کنفرانس شیکاگو افغانستان شاهد مشکلات امنیتی بیشتر خواهد بود.

انجینیر رحمت الله نبیل رییس امنیت ملی به روز سه شنبه در کمسیون امنیت داخلی ولسی جرگه گفت، در افغانستان اضافه از 25 گروه تروریستی فعالیت های شان را آغاز کرده اند.

به گفتهء آقای نبیل، شاید این گروه ها مشکلات زیادی امنیتی را ایجاد کنند.

انجینر نبیل گفت که با تعطیل شدن مدارس دینی در پاکستان ممکن بر شمار این گروه های تروریستی افزوده شود:

« تا برگزاری کنفرانس شیکاگو ما مشکلات زیادی در پیش رو داریم، چون ما درگیر جنگی هستیم که یک گروه نیست، دو گروه نیست، یک سازمان استخباراتی نیست دو سازمان استخباراتی نیست تقریباً بیست و شش و یا زیاد تر گروه های تروریستی عمده پاکستان در این جا فعالیت های خود را آغاز کرده اند، چهار روز قبل تمام مدارس دینی در پاکستان تعطیل شده و افراد آن به داخل افغانستان فرستاده شده اند. یک فرد را که ما بازداشت کرده ایم اعتراف می کند که همرای ما در یک مدرسه حدود دو صد فرد انتحاری از طرف گروه حقانی آموزش داده می شد.»

این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که به روز یکشنبه مهاجمان مسلح همزمان در کابل و سه ولایت دیگر افغانستان حملات تهاجمی شان را آغاز کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان گفته است که این حمله بخشی ازعملیات بهاری آنها است.

این حملات بر علاوه مسوولان حکومتی، کارشناسان نظامی و امنیتی و مردم عام را نیز نگران ساخته است.

جنرال نورالحق علومی کارشناس مسایل نظامی یکی از راه های جلوگیری از حملات مهاجمان مسلح را تقویت ارگان های کشفی و استخباراتی افغان می داند:

« تشکیلات ما باید دست وسیع داشته باشد، که تا قریه ها و دهات هم برسد، به نظر من ضرور نیست که یک فرد ما در دور ترین نقطه افغانستان نماینده استخبارات باشد، اما وسیله ارتباط شخص با داخل وجود داشته باشد، مصوونیت اشخاصی که می خواهند با دولت همکاری کنند وجود داشته باشد، وسایل برایش وجود داشته باشد، این درست نیست که یک فرد از دور ترین نقطه برای دادن معلومات با استفاده از بایسکل خود را زمانی به مرکز برساند که قبلاً حادثه بوقوع پیوسته باشد.»

حکومت افغانستان قبل از این نیز به تکرار گفته است که مراکز تجهیز و تمویل مخالفان مسلح در پاکستان اند و مخالفان مسلح پلان های شان را در آن سوی مرز طرح ریزی می کنند.

با وجودیکه در سال 2011 میلادی محل بود و باش رهبر شبکهء القاعده در منطقهء ایبت آباد پاکستان شناسایی شد و در همانجا اسامه بن لادن کشته شد، اما هنوز هم پاکستان این را نمی پذیرد که میزبان شبکه های تروریستی است.
XS
SM
MD
LG