لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

روی ادامه کمکهای مالی بین کابل و واشنگتن اختلاف موجود است


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
رییس جمهور افغانستان می گوید که در مورد مشخص شدن میزان کمک های مالی امریکا با افغانستان در سند مشارکت ستراتیژیک میان دو کشور، میان آنها و امریکایی ها اختلاف نظر وجود دارد.

حامد کرزی به روز سه شنبه در کابل گفت، که روی تمامی جوانب این سند گفتگو ها ادامه دارد و تلاش می کنند، امریکا را قانع بسازند تا کمک های شان را با افغانستان ادامه بدهند.

با آنکه دو مانع اساسی در برابر امضای سند مشارکت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا بر طرف شده اند، اما چگونگی و تعیین مقدار کمک های مالی امریکا در سال های آینده با افغانستان، مسالهء است که هنوز هم روی آن توافق صورت نگرفته است.

رییس جمهور افغانستان به روز سه شنبه در کابل گفت که می خواهند تا امریکا مقدار کمک های مالی خود را بعد از سال 2014 میلادی با افغانستان در سند مشارکت ستراتیژیک میان دو کشور ذکر کند.

آقای کرزی گفت که تا اکنون روی این مساله با ایالات متحدهء امریکا به توافق نرسیده اند.

« بحث های ما روی امضای سند مشارکت استراتیژیک جریان دارد. آنها می گویند که ما برای تان پول می دهیم، مگر ما می خواهیم مقدار پولی را که امریکا به افغانستان کمک می کند در سند ستراتیژیک ذکر نماید ما می گویم که پول کم بدهید اما در سند ذکر نماید، اما آنها می گویند که ما پول زیاد به افغانستان می دهیم. خوب من می گویم این موضوع فرق می کند مقدار پول باید مشخص شود چون برای یک نفر ده دالر پول زیاد است، اما کسانی هستند که ملیارد ها دالر برای شان معلوم نمی شود. تاکید من این است که اگر امریکا سالانه مبلغ دو ملیارد دالر به افغانستان کمک می کند باید این مقدار پول را در سند مشارکت ستراتیژیک ذکر نماید.»

پیش از این مسایل واگذاری مسوولیت کنترول زندان بگرام به حکومت افغانستان و افغانی ساختن عملیات های شبانه دو مانع بزرگ در برابر امضای سند مشارکت ستراتیژیک میان دو کشور خوانده می شدند.

پس از آنکه مقام های افغان و امریکایی در این دو مورد به توافق رسیدند و تفاهمنامه هایی را امضا کردند، امیدواری هایی در مورد نهایی شدن روند امضای سند مشارکت ستراتیژیک میان دو کشور به وجود آمد.

اما برخی از کارشناسان افغان، تاکید حکومت افغانستان روی تعیین شدن مقدار کمک های مالی امریکا در سال های آینده با افغانستان را در سند مشارکت ستراتیژیک میان دو کشور، خلاف نورم های دیپلوماتیک می دانند.

سیف الدین سیحون استاد پوهنتون کابل در این مورد چنین می گوید:

« هیچ وعدهء اقتصادی مخصوصاً کمک ها، انحصاراً این کمک ها قابل تایده نیستند. هر وعده که داده می شود طبعی است که در آن تغییرات وارد می شود، از این بابت به نظر من در یک سند ستراتیژیک مسایل مالی را درج کردن، شامل عرف دیپلوماتیک نیست.
دولت افغانستان می تواند در کنفرانس شیکاگو دیدگاه ها و ستراتیژی های امنیتی و نیاز های تجهیزاتی و تامیناتی خود را مطرح کند و به اندازهء لازم برای این موارد پول اختصاص بدهد.»

مقامات امریکایی و افغان قبلاًَ اظهار امیدواری کرده بودند که سند مشارکت ستراتیژیک را قبل از برگزاری کنفرانس شیکاگو که قرار است در ماه می سال روان برگزار شود، به امضا برسانند.

در کنار همه اختلافات نظر میان حکومت افغانستان و امریکا روی امضای سند مشارکت ستراتیژیک، اختلاف نظر روی ارزش حقوقی این سند نیز تا هنوز حل نشده است.

مقام های امریکایی گفته اند که این سند را در چوکات یک اعلامیه به امضا می رسانند، اما مقامات افغان تاکید می کنند که اعلامیه جنبهء الزامی ندارد و باید این سند در قالب یک پیمان به امضا برسد.
XS
SM
MD
LG