لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

کراکر: حملات اخیر مخالفان در پاکستان طرح ریزی شده بودند


سفیر ایالات متحده امریکا در کابل راین کراکر
سفیر ایالات متحده امریکا در کابل راین کراکر
سفیر ایالات متحده امریکا در کابل، از حکومت پاکستان خواست تا از ورود افراد مسلح از خاک آن کشور به افغانستان جلوگیری کند و اقدامات جدی و فوری را برای از بین بردن مراکز آموزشی شورشیان در پاکستان روی دست گیرد.

راین کراکر به روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، که موجودیت مراکز آموزشی شورشیان در پاکستان را، تهدید بزرگ برای خود پاکستان، افغانستان و امریکا است.

آقای کراکر به حملات روز یکشنبه افراد مسلح در کابل و سه ولایت دیگر افغانستان اشاره کرد و گفت که این حملات در میرانشاه پاکستان طرح و افراد مسلح از آن طرف مرز داخل افغانستان شده اند.

«گروه حقانی مسوول این حملات می باشد، ما می دانیم که این گروه در کجا زندگی می کند، و ما می دانیم که این گروه حملات را در کجا طرح ریزی کرده است. آنها این حملات را علیه افغانستان در شهر میرانشاه که مربوط پاکستان است، طرح ریزی کرده بودند، پاکستان در مورد سرکوبی این گروه اقدام جدی را روی دست گیرد، چون این گروه تهدید بزرگ برای افغانستان، امریکا، جامعه جهانی و پاکستان می باشد.»

افراد مسلح به روز یکشنبه دست به یک سلسله حملات مسلحانه در کابل، لوگر، ننگرهار و پکتیا زدند که در نتیجه به شمول افراد مسلح بیش از 50 تن کشته و نزدیک به 75 تن دیگر زخم برداشتند.

مقامات ریاست امنیت ملی افغانستان می گویند، فردی را که در پیوند به این حملات دستگیر نموده اند، گفته است که در حال حاضر برای 200 تن در یکی از مدارس دینی در پاکستان آموزش های تروریستی داده می شود.

از چند سال به این طرف مقام های افغان و امریکایی بخاطر موجودیت مراکز آموزشی شورشیان در خاک پاکستان اظهار نگرانی کرده اند و از حکومت آن کشور خواسته اند که این مراکز را از بین ببرد.

اما به گفتهء برخی از مقامات امریکایی، تا اکنون حکومت پاکستان در این زمینه اقدام لازم را انجام نداده است.

در این حال شماری از تحلیگران افغان تا زمانی که هم آهنگی لازم میان حکومت های افغانستان و امریکا در خصوص موجودیت مراکز امن مخالفان در آن سوی سرحدات افغانستان بوجود نیاید، تقاضا ها از پاکستان برای نابود ساختن این مراکز موثر نخواهند بود.

مقام های امریکایی در حالی حملات روز یکشنبه در افغانستان را طراحی شده در پاکستان می دانند، و می گویند که این حملات را شبکهء حقانی سازمان دهی کرده بود، که پیش از این نیز شبکهء حقانی مسوول این چنین حملات در افغانستان خوانده شده است.

پس از آنکه حدود هفت ماه پیش، مردان مسلح تا دندان مسلح وارد یک ساختمان نیمه تمام در منطقهء چهار راهی عبدالحق کابل شدند و سفارت امریکا و مرکز آیساف را هدف حملات مسلحانه قرار دادند، سفیر امریکا در کابل پای شبکهء حقانی را در این حملات دخیل دانسته بود.
XS
SM
MD
LG