لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

روسیه در بعضی موارد با ناتو تعهد همکاری نموده است


دیدار منشی عمومی ناتو با کشور های عضو آیساف در بروکسل ادامه دارد. اندریس فوگ راسموسن گفت که هدف از این دیدار، بحث روی تسلیم دهی مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان و تقویت و تجهیز آنها پس از سال 2014 میلادی و همچنان مهار کردن خشونت هاست.

راسموسن در آغاز دیدار با مسوولین آیساف گفت که در ماه آینده در مورد تعهد و همچنان آموزش و تقویت نیرو ها در شیکاگو گفتگو های گسترده خواهند داشت. به گفته راسموسن، آنها صبح امروز در مورد موفقیت کنفرانس شیکاگو برای ثبات افغانستان گفتگو های موثری داشته اند.

او یکبار دیگر تاکید کرد که امنیت جهانی به نحوی ارتباط به ثبات در افغانستان دارد. شماری از کشور ها که در ماموریت بین المللی در افغانستان دخیل اند، عضویت ناتو را ندارند، مانند آسترالیا، نیوزیلند و جاپان.

اکنون دیدار مقامات کشور های عضو آیساف با منشی عمومی ناتو ادامه دارد. منشی عمومی ناتو می گوید: گفتگو های سازندهء با وزیر خارجه روسیه در نشست امروز بروکسل داشته است. اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو امروز در بروکسل گفت که روسیه برای انتقال تدارکات ناتو به افغانستان و همچنان خروج از آن کشور همکاری کرده است.

او از این کمک های روسیه سپاسگذاری کرد و گفت: شاید به زودی با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیدار کند:
«ما به زودی امکانات ترانزیتی را گسترده خواهیم ساخت که از سوی روسیه برای ماموریت تحت رهبری ناتو پیشنهاد شده است. این اقدام برای ما امکاناتی را فراهم می کنند تا از افغانستان و به سایر کشور ها، از شبکه خط آهن روسیه و راه های هوایی این کشور اکمالات شویم.»

انتظار می رود آنها روی ماموریت افغانستان و همکاری روسیه با ناتو در همین مورد گفتگو کنند. منشی عمومی ناتو همچنان روی مسایل دفاع راکتی و همچنان مساله گرجستان و احترام به خاک این کشور با لاوروف گفتگو کرده است.

سپس وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری حضور یافت و گفت که با شورای ناتو، روسیه در مورد افغانستان و تجهیز نیرو های افغان همکاری همه جانبه دارد.

لاوروف افزود که در حدود دو هزار تن را در بخش مبارزه با مواد مخدر در افغانستان و پاکستان آموزش داده اند. او همچنان از کمک های کشورش به شمول هلیکوپتر های که به افغانستان فرستاده شده یاد آوری کرد.

لاوروف گفت که بر اساس تقاضا منشی عمومی ناتو در اجلاس آیساف شرکت کرد اما در مورد شرکت در اجلاس شیکاگو منتظر درخواست ناتو است. او افزود که تا حالا نمی داند که چرا از روسیه بخاطر شرکت در کنفرانس شیکاگو در مورد افغانستان دعوت نشده است.

وزیر خارجه روسیه همچنان از تعیین شدن جدول زمانی برای خروج از افغانستان به نحوی انتقاد کرد اما گفت که کشورش برای در اختیار گذاشتن یکی از میدان های هوایی اش برای استفاده نیرو های بین المللی مستقر در افغانستان آماده است.

وزیر خارجه روسیه همچنان روی مساله سوریه و همچنان برنامه دفاع راکتی اظهاراتی داشت. او از پلان کوفی عنان نماینده خاص سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه حمایت کرد.
XS
SM
MD
LG