لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

ناتو: روسیه و چین در تمویل قوای امنیتی افغانستان سهم بگیرند


سرمنشی ناتو اندریس فوگ راسموسن از روسیه و چین خواست که بعد از خروج قوای محارب بین المللی از افغانستان در سال 2014 در تمویل قوای امنیتی افغانستان سهم بگیرند. ناتو قبل از آنکه زمان خروج قوای خارجی از افغانستان فرا برسد تلاش ها را برای پیدا کردن منابع مالی به قوای افغانستان، آغاز کرده است.

ناتو پیشبینی می کند که بعد از این تاریخ مصارف حفظ اردوی ملی افغانستان سالانه به 4 ملیارد دالر خواهد رسید و ایالات متحده از متحدین اروپایی خود توقع دارد که یک عشاریه سه ملیارد دالر این مصارف را تهیه کنند. در این ساحه تنها بریتانیا سالانه 110 ملیون دالر وعده کمک کرده است.

سرمنشی ناتو از روسیه، چین و کشورهای دیگر هم می خواهد که بعد از سال 2014 موجودیت یک اردوی قوی افغانستان را یقینی بسازند. آقای راسموسن در بروکسل در اجلاس دو روزه وزرای خارجه و دفاع کشور های ناتو که آماده گی برای مجلس سران این پیمان در ماه مای در شیکاگو بشمار می رفت در این مورد توضیحات داد. این اجلاس روز پنجشنبه به پایان رسید.

امریکا و ناتو سعی می کنند که در اجلاس شیکاگو تعهدات درازمدت متحدین خود را برای همکاری با افغانستان بعد از سال 2014 ضمانت کنند.

چین منافع اقتصادی قابل ملاحظه در افغانستان دارد و پاکستان متحد نزدیک آن می باشد. چین که ذخایر بزرگ اسعار خارجی دارد نسبت کشورهای اروپایی که با بحران اقتصادی روبرو هستند در وضع بهتر اقتصادی قرار دارد.

در اجلاس بروکسل وزرای خارجه ناتو با وزیر خارجه روسیه در مورد افغانستان و مسایل دیگری جهانی صحبت کردند. سرمنشی ناتو در این ملاقات از روسیه خواست که راه های ترانیزیتی خود را بروی اکمالات ناتو در افغانستان توسعه بدهد. به گفته سرمنشی ناتو روسیه باز کردن یک راه دیگر ترانزیتی را برای ناتو وعده کرده است.

«ما بزودی انتظار توسعه راه ترانزیتی می باشیم که روسیه برای قوای ناتو در افغانستان فراهم کرده است. شبکه خط آهن و هوایی روسیه برای ما امکانات انتقال وسایل را به افغانستان مساعد می سازند. ما از این همکاری روسیه که اساس آن منافع مشترک ما در افغانستان و تقویه امنیت مشترک ما می باشد، اظهار امتنان می کنیم.»

نظر به گزارش ها این راه نو ترانزیتی از شهر اولیانوفسک روسیه می گذرد. این راه در یک زمانی باز می شود که ناتو در تلاش پیدا کردن راه دخول و خروج از افغانستان می باشد. هدف از این اقدام کم کردن اتکا به راه های ترانزیتی پاکستان است، زیرا در سال های اخیر کاروان های اکمالاتی ناتو پیهم در راه های ترانزیتی پاکستان مورد حمله قرار می گیرند.

علاوه بر آن بعد از حمله هوائی ناتو بر یک قرارگاه سرحدی پاکستان در ماه نومبر که در آن 24 عسکر پاکستانی کشته شدند، پاکستان راه های ترانزیتی خود را بروی ناتو بست.
XS
SM
MD
LG