لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۷

در مذاکرات سه جانبه در مورد پروسهء صلح افغانستان بحث شد


نمایندگان کشور های افغانستان، پاکستان و ایالات متحده امریکا بحیث یک بخشی از ابتکار احیای مذاکرات صلح با طالبان افغان و زمینه بهتر ساختن روابط میان اسلام آباد و واشنگتن برای دو روز وارد اسلام آباد شدند.

جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان، جلیل عباس جیلانی سکرتر خارجی پاکستان و مارک گراسمن نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان به روز جمعه در یک کنفرانس مشترک خبری در اسلام آباد پاکستان به خبرنگاران گفتند، آنها در صدد یافتن طریقه هایی هستند تا زمینه عبور مصوون برای طالبان افغان را که می خواهند به مذاکرات صلح اشتراک نمایند آماده بسازند.

آنها گفتند، یک گروپی از متخصصین را ایجاد خواهند کرد تا روی این پیشنهاد غور کنند.

جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان گفت:

« ضرورت است تا با تروریستان در هر جایکه باشند و هر جایکه هستند با قوت نظامی معامله کنیم. همچنان ما ضرورت داریم تا آنهایی را که می خواهند مذاکره کنند پیدا کنیم. ضرورت داریم تا برای آنها زمینه و شرایط عبور مصوون را تهیه نمایم تا آنها خود را مصوون و مطمین احساس نمایند و بتوانند در مذاکرات صلح بدون کدام نگرانی اشتراک کنند.»

آقای لودین گفت، ما واقعاً از ابتکار دریافت راه مصوون عبور برای طالبان استقبال می نمایم.

مارک گراسمن که رهبری مذاکرات از طرف ایالات متحده امریکا را بعهده دارد اولین مقام بلند پایه امریکایی می باشد که از حمله 26 ماه نومبر سال 2011 میلادی ناتو به این طرف از پاکستان دیدن می نماید.

گراسمن گفت:

« ما می خواهم اطمینان بدهیم که از هیچ گونه تلاش برای صلح و مذاکره دریغ نمی نمایم. ایالات متحده امریکا هر گامی را که در ارتباط صلح افغانستان می بردارد با مشوره پاکستان خواهد بود زیرا صلح برای هر دو کشور مهم است.»

ایالات متحده امریکا از مدت یک سال به این طرف کار می نماید تا مذاکرات صلح با طالبان را که از مدتی به این طرف به بن بست مواجه شده احیا نماید.

جلیل عباس جیلانی سکرتر خارجی پاکستان گفت:

« ما روی دو ابتکار مهم به موافقه رسیدیم. از جمله تاسیس یک گروپ متشکل از سه کشور به منظور یافتن زمینه عبور مصوون طالبان که یک موفقیت قابل لمس است.»

تلاش ها برای نجات روند صلح به تعقیب یک سلسله عقب نشینی های ایالات متحده امریکا در افغانستان صورت می گیرد.

مقامات امریکایی امیدوارند تا از همه انکشافات به منظور فشار و تشویق رهبری طالبان جهت از سر گرفتن مذاکرات صلح استفاده نماید.
XS
SM
MD
LG