لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

چرا امریکا از پاکستان معذرت نخواست؟


گفتگوهای به سطح عالی میان مقامات امریکایی و پاکستانی در اسلام آباد به هدف بهبود روابط میان دو کشور ناکام ماند.

روزنامهء نیویارک تایمز گزارش داده است که پاکستان از امریکا می خواست که از این کشور عذر خواهی کند، اما مارک گروسمن نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان دیشب بدون موافقه در این مورد اسلام آباد را ترک کرد.

در گزارش نیویارک تایمز آمده است که برگشت گروسمن به امریکا، به دنبال بحث های دو روزه در اسلام آباد صورت می گیرد که هدف از آن ترمیم روابط میان واشنگتن و اسلام آباد بود.

روابط میان دو کشور در ماه نومبر پارسال زمانی به تیره گی گرایید که در یک حملهء هوایی نیروهای امریکایی به رهبری ناتو بیست و چهار سرباز پاکستانی در مناطق قبایلی پاکستان نزدیک سرحد افغانستان کشته شدند.

در عکس العمل به این حادثه، پاکستان راه های را که از طریق آن ها مواد لوژستیک به نیروهای ناتو در افغانستان انتقال داده می شد، بست و از ایالات متحده خواست تا از این کشور رسماً عذر خواهی کند.

نیویارک تایمز می گوید: ادارهء رییس جمهور اوباما به صورت جدی در این مورد بحث می کرد که آیا از بابت این حادثه از پاکستان معذرت بخواهد یا نه.

اما چرا امریکا از پاکستان معذرت نخواست؟

نیویارک تایمز نوشته است که حملات پیچده و گستردهء که در 15 ماه اپریل در کابل و سه ولایت دیگر افغانستان رخ داد، فکر مقامات امریکایی را تغییر داد.

روزنامه از قول یک مقام امریکایی که خواست نامش افشا نشود، نوشته که مقامات نظامی و استخباراتی ایالات متحدهء امریکا به این نتیجه رسیدند که این حملات گسترده توسط شبکهء حقانی رهبری شده بود، گروه که در وزیریستان شمالی پاکستان فعالیت دارد.

مقامات پاکستانی می گویند: تا زمانی که امریکا عذر نخواهد، آنان نمی توانند راه های تدارکاتی ناتو را دوباره بگشایند.

امریکا به نوبت خود، کمک نظامی با اردوی پاکستان را که به حدود سه ملیارد دالر امریکایی می رسد به حال تعلیق درآورده است.

پاکستان به خاطر کشته شدن سربازانش در ماه نومبر پارسال، همچنان از اشتراک در کانفرانس دوم بن در مورد افغانستان خودداری کرد، کانفرانس که برای افغانستان و منطقه سرنوشت ساز خوانده شده بود.

حالا که کانفرانس با اهمیت دیگر در مورد افغانستان در شیکاگو در راه است، موقف پاکستان چگونه خواهد بود؟

نیویارک تایمز نوشته است که حتی اگر فرضاً پاکستان دعوت هم شده باشد، حضور در این کانفرانس زیاد برایش خوشآیند نخواهد بود.

به نوشتهء روزنامه، مقامات امریکایی گفته اند که بن بست میان واشنگتن و اسلام آباد به زودی رفع نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG