لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان به بن بست مواجه شده است


گفتگوهای صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان بلاخره بعد از یک سال تماس های پراگنده به بن بست مواجه گردید و امید های اداره اوباما را که به منظور ختم جنگ و حل سیاسی قضیه افغانستان در سال جاری داشت هم تیره و کم رنگ ساخت.

رییس جمهور اوباما در هفته گذشته در بیانیه اش در کابل گفت، حل سیاسی بحیث یکی از پنج پایه ستراتیژی او برای تکمیل ماموریت و ختم جنگ در افغانستان است. اوباما همچنان گفت، اداره او با طالبان در تماس مستقیم قرار دارد. اما مقامات بلند پایه امریکایی تایید کردند که از ماه جنوری به این طرف تماس با طالبان قطع گردیده است.

بنوشته روزنامه واشنگتن پست، حملات اخیر شورشیان طالب و اعلامیه هفته گذشته آنها مبنی بر آغاز حملات بهاری علیه نیروهای ناتو نیز مبین اینست که گویا گفتگوها با طالبان به بن بست مواجه شده است.

اداره اوباما توقع داشت که در اجلاس ماه جاری رهبران ناتو در شیکاگو که رییس جمهور کرزی نیز در آن اشتراک می نماید، تحرکات مهمی در بحث ها روی تعین مسیر خروج نیروهای ناتو در ختم سال 2014 میلادی از افغانستان صورت خواهد گرفت. اما معلوم می شود پلان سیاسی که قرار بود در کنار پیشرفت های نظامی بصورت موازی حرکت کند، اکنون خطر آن وجود دارد که از مسیر خارج شود.

روزنامه واشنگتن پست می نویسد، نزدیک شدن تاریخ خروج نیروهای ناتو از افغانستان، این نگرانی ها و تشویش ها را در میان افغانها به وجود آورده که مبادا پی آمد خروج نیروها منتج به مذاکرات شتاب زده و دادن قدرت سیاسی بدون تضمین با طالبان شود و یا اینکه افغانستان را بار دیگر به جنگ های داخلی مانند سال های 1990 بکشاند.

بنوشته روزنامه، آینده نا معلوم و نا مشخص زمینه را برای ایتلاف های تازه که بعضی متمایل به صلح و بعضی طرفدار جنگ خواهند بود مساعد می سازد و همسایه های افغانستان را نیز تشویق می نماید تا برای حمایت از منافع شان در افغانستان پلان گزاری کنند.

احمد رشید مولف و ژورنالست پاکستانی در یک کنفرانس که اخیراً در واشنگتن روی مذاکرات صلح با طالبان دایر شده بود گفت، اینجا بصورت علنی میان شمال و جنوب و میان طالبان و سایر پشتونها در جنوب صحبت هایی از جنگ های داخلی شنیده می شود. او می گوید، هرگاه اینجا روند صلح وجود نداشته باشد، طالبان به موجی از حملات دست خواهند زد.

اما مارک گراسمن نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان در ماه گذشته گفت، نقش ایالات متحده امریکا در گفتگوها با طالبان فقط یک چیز است و آن باز کردن در مذاکره میان افغانها راجع به آینده.

گراسمن می گوید، اینجا سوالی وجود ندارد که افغانها با یک دیگر شان بحث و مذاکره می نمایند، اما کمترین نشانه ای از نتیجه این بحث ها بنظر می رسد. رییس جمهور کرزی هم که اداره اوباما را بعلت کنار گذاشتن حکومتش در مذاکرات مورد انتقاد قرار می دهد، او خود کمترین چیزی از نتایج مذاکرات با طالبان ارایه نمی کند.
XS
SM
MD
LG