لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

مصرف سالانه 4.1 ملیارد دالر نیروهای افغان چگونه تهیه شود؟


پیمان ناتو و امریکا برای بیرون رفت از جنگ افغانستان، در صدد تقویه و تجهیز نیروهای امنیتی این کشور هستند تا بعد از بیرون شدن نیروی 130 نفری خارجی از افغانستان مسوولیت دفاع از کشور خود را خود به دوش گیرند.

چگونگی ادامه کمک های نظامی با افغانستان موضوع مهم اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در شیکاگو می باشد که روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده به میزبانی رییس جمهور امریکا دایر می شود.

در حالی که اروپا با بحران اقتصادی روبرو بوده به صرفه جویی رو آورده است و امریکا هم مصارف نظامی خود را کاهش داده است، مشکل ستراتیژی خروج از افغانستان این است که یک کسی باید مسوولیت مصارف قوای امنیتی افغانستان را به دوش گیرد.

مشکل امریکا این است که مصرف سالانه چهار اعشاریه یک ملیارد دالر نیروهای افغانستان را چگونه تدارک ببیند. جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا می گوید که این پول باید از سوی چندین کشور تهیه شود و کشورهای متعددی باید در آن سهم بگیرند.

به همین منظور کشورهای زیادی که اصلاً عضو ناتو نیستند ولی به اجلاس سران در شیکاگو دعوت شده اند. به شمول جاپان که از منطقه مربوط پیمان ناتو خیلی دورتر واقع می باشد، قرار است در حدود شصت کشور و سازمان جهانی در این اجلاس اشتراک کنند.

در حدود بیست کشور حتی قبل از آغاز اجلاس شیکاگو پذیرفته اند که اردوی ملی افغانستان را تمویل می کنند و توقع می رود که دیگر کشورها نیز تعهدات خود را هنگام اجلاس اعلان کنند. در حالی که کمک های که تاکنون وعده آن اعلان شده کم می باشند ولی امریکا و ناتو می گویند که جمع آوری کمک مالی بیشتر ادامه دارد.

آلمان روز پنجشنبه اعلان کرد که سر از سال 2015، سالانه 190 ملیون دالر کمک می کند. بریتانیا همچنین وعده نموده که پس از سال 2015 سالانه 110 ملیون دالر کمک می کند و آسترالیا هم روز چهارشنبه اعلان کرد که برای سه سال سالانه 100 ملیون دالر می پردازد.

یک مقام ارشد حکومت امریکا گفت که این کشور و شرکای آن سعی می کنند که در اجلاس شیکاگو در باره حجم و وسعت نیروهای افغان بعد از سال 2014 توافق صورت گیرد. قرار است نیروهای خارجی تا اواخر سال 2014 افغانستان را ترک گویند. نظر مطرح اکنون این است که قوای امنیتی افغانستان نسبت به پلان قبلی که ناتو داشت کمتر و کم مصرف باشد.

دیپلوماتان ناتو و نظامیان امریکایی گفته اند که تصمیم کاهش شمار نیروهای افغان از 350 هزار نفر به 230 هزار نفر مبنی بر واقعیت گرایی های اقتصادی بوده تا اینکه نیازمندی های امنیتی افغانستان در نظر گرفته شود. توقع می رود که امریکا از یک چهارم تا نیم مصارف سالانه اردوی افغانستان بعد از سال 2014 را به دوش گیرد.
XS
SM
MD
LG