لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۲

اجلاس ناتو: کی می خواهد نیروهای امنیتی افغانستان را تمویل کند؟


درخواست کمک در شرایط اقتصادی دشوار، کار آسان نیست.

اما امریکا دقیقاً با این دشواری روبروست. مخصوصاً که در حال میزبانی کانفرانس ناتو در روزهای یکشنبه و دوشنبه در شیکاگو قرار دارد.

این اجلاس بیشتر ماهیت امنیتی دارد و کانفرانس کشورهای تمویل کننده برای افغانستان نیست.

یعنی درین اجلاس نیازمندی های امنیتی افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی در سال 2014 میلادی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مقامات افغان و امریکایی تخمین می زنند که برای تمویل نیروهای امنیتی افغان سالانه به بیش از چهار میلیارد دالر امریکایی نیاز است.

اکنون این کانفرانس شاید با این سوال رو به رو باشد که کی این چهار میلیارد دالر را فراهم خواهد کرد؟

مشکل این است که متحدان اروپایی امریکا خود دچار مشکلات اقتصادی اند و پول اندک برای مصرف دارند.

همین مشکل اقتصادی در حوزهء یورو یا کشورهای که واحد پول شان یورویست، سبب شده تا متحدان اروپایی امریکا در مورد همکاری در بخش تقویت و رشد پولیس و اردوی افغانستان خاموش بمانند.

انتظار می رود که ایالات متحده امریکا دو سوم حصهء این مصرف را تمویل کند، اما مقامات امریکایی ماه گذشته مصرانه از همپیمانان ناتو خود خواستند تا مبلغ مجموعی یک میلیارد و سه صد میلیون دالر امریکایی را سالانه پس از خروج نیروهای بین المللی در پایان سال 2014 میلادی، کمک کنند.

اما تاکنون صرفاً این کشورهای اروپایی وعده کمک داده اند: جرمنی گفته که سالانه 193 میلیون دالر امریکایی، بریتانیا 110 میلیون دالر امریکایی و آسترالیا که عضو ناتو هم نیست گفته است که سالانه 100 میلیون دالر امریکایی به افغانستان کمک خواهند کرد.

گرم هیرد از مرکز پالیسی امنیتی ژینو در سویس این مشکل را این گونه توضیح می دهد:
«وقتی به سخنان اندریس فاگ رسموسن منشی عمومی ناتو و گزارش او در سال 2011 میلادی و گزارش سالانهء اش نگاه می کنید، در واقع او خیلی زیاد راجع به عدم جا کردن وعده های متحدان صحبت می کند یعنی که آنها نتوانسته اند دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را روی مسایل نظامی و دفاعی مصرف کنند، و بسیار شان حتی تحت یک درصد قرار دارند. بنابرین، بسیار روشن است که وضعیت اقتصادی اروپا خیلی آشفته است و پول موجود نیست.»

هیرد می گوید که کشورهای اروپایی عضو ناتو در برابر فشار ایالات متحدهء امریکا مستقیماً جواب رد نخواهند داد ولی به باور او شاید این کشورها شرط های قوی را در مقابل میزان همکاری شان با افغانستان بگذارند، تا ازین طریق بتوانند بار روی شانه های شان را کاهش بدهند.

اما حتی اگر اروپایی ها سرانجام وعدهء کمک را با افغانستان بسپارند، عدم علاقمندی شان بیانگر آن است که روزهای همکاری غرب در بخش تمویل مصارف امنیتی افغانستان به سر رسیده اند.

هرچند منشی عمومی ناتو گفته که از همکاری دیگر کشورها مانند روسیه و چین به خاطر داشتن یک نیروهای امنیتی قدرتمند پس از سال 2014 در افغانستان استقبال می کند، ولی هنوز نشانه های از پیشرفت در مورد این مساله مشاهده نمی شوند.
XS
SM
MD
LG