لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

آلن: رسیدن به یک توافق با پاکستان به وقت بیشتر نیاز دارد


جان آلن قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان
جان آلن قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان
قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان می گوید، اگر در اجلاس سران ناتو در شیکاگو که رییس جمهور پاکستان هم در آن اشتراک دارد کدام توافق مبنی بر بازگشایی راه های اکمالات ناتو از طریق این کشور صورت نه گیرد، وی مایوس نه خواهد شد.

جنرال جان آلن، قوماندان قوای امریکا و ناتو در افغانستان در یک مصاحبه با آژانس خبررسانی رویترز گفته است که او مطمین است که بالاخره یک توافق به میان خواهد اما نمی داند که رسیدن به آن چند روز و یا چند هفته را در بر خواهد گرفت.

آژانس خبررسانی رویترز می افزاید که بسیاری از مقامات حکومت امریکا امیدوارند که در اجلاس دو روزه ناتو در شیکاگو که روز دوشنبه به پایان می رسد، دربارهء بازگشایی راه های تدارکات نیروهای ناتو از طریق پاکستان توافق با اسلام آباد صورت گیرد.

مقامات ناتو و امریکا پس از قطع اکمالات از طریق پاکستان به راه های بدیل آسیای میانه و روسیه رو آورده اند که به مراتب پر مصرف می باشند.

جنرال جان آلن در پاسخ به این سوال که آیا برای وی مایوس کننده نه خواهد بود اگر رییس جمهور پاکستان در اجلاس شیکاگو موافقه نه کند که راه های اکمالات بازگشوده شود؟ گفت:
« نه، من به راه های زمینی تدارکات از طریق پاکستان برای عملیات جنگی در افغانستان ضرورت ندارم. ولی این راه ها در فرستادن دوبارهء وسایط نظامی به امریکا مفید می باشند.»

او افزود:
« چون ما یک توافق سریع نه بلکه یک توافق درست می خواهیم، لذا رسیدن به آن وقت و زمانی بیشتر را در برخواهد گرفت.»

سران کشورهای عضو ناتو در حالی در شیکاگو گردهم آمده اند که این پیمان نظامی برای خارج ساختن نیروهای خود از یک جنگ طولانی و پر مصرف در افغانستان آمادگی می گیرد و در عین حال نمی خواهد که این کشور دوباره در دست جنگجویانی بی افتد که نیت حمله بر غرب را دارند.

آژانس خبررسانی رویترز می افزاید که جنرال آلن با ماموریت دشواری روبرو است. او در حالیکه برای خارج ساختن نیروهای ناتو در سال 2014 از افغانستان آمادگی می گیرد، در عین حال مصروف تجهیز و آموزش نیروهای افغان و تسلیم نمودن مسوولیت به آنها نیز می باشد.

او سعی دارد انتقال مسوولیت ها را هر چه بیشتر سرعت بخشد تا نیروهای افغان در وقت ضرورت شمار کافی نیروهای خارجی را در کنار خود داشته باشند.
XS
SM
MD
LG