لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

فعالیت های 10 سالهء رادیو آزادی به بررسی گرفته شد


فعالیت 10 ساله رادیو آزادی در افغانستان به روز یکشنبه در جریان یک سیمینار در کابل به بررسی گرفته شد.

اشتراک کننده گان سیمنیار رادیو آزدی در کنار اشاره به فعالیت های موثر 10 سال گذشته این رادیو، پیشنهاد کردند که رادیو آزادی برنامه های را در آینده در بخش های حقوق بشر، انکشاف و ترویج دیموکراسی و تشریح قوانین به دست نشر بسپارد.

سیمینار بررسی فعالیت های 10 ساله رادیو آزدی در افغانستان به روز یک شنبه در کابل راه اندازی شد. شماری از اعضای شورای ملی افغانستان و نهاد های جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر و آگاهان و تحلیلگران افغان اشتراک کننده این سیمینار را تشکیل می دادند.

شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه افغانستان ضمن تاثیر گذار خواندن برنامه های رادیو آزادی گفت، رادیو آزادی در پهلوی سایر کار ها تعهدات را که مقام های حکومتی در برنامه های این رادیو می سپارند باید تعقیب کند.

«پیشنهاد من این است که رادیو آزادی به عنوان یک رسانه فقط خبر رسان نباشد، بیاید چند عنصر جدید هم داخل این رادیو بساریم هنگامی که ما مسوولین حکومت تعهدات می دهیم در مورد یک کاری برای مردم باید رادیو آزادی همین تهعدات حکومت را بررسی نماید و از حکومت سوال نماید تعهدات را که انجام داده اند چرا عملی نکرده اند.»

اشتراک کننده گان این سیمینار گفتند که رادیو آزادی در راستای تقویت و انکشاف آزادی بیان، دیموکراسی، جامعه مدنی و حقوق بشر نسبت به سایر رسانه ها پیشتاز بوده و به گفته آنان رادیو آزادی هنگامی فعالیت را در افغانستان آغاز کرد که دیگر رسانه ها وجود نداشتند.

عبدالرحمن هوتکی عضو جرگه هماهنگی نهاد های جامعه مدنی افغانستان گفت که رادیو آزادی در آینده راه حل به مسایل را دنبال نماید که به گفته وی در سال های اخیر حل نشده باقی مانده است.

«افغانستان در یک موقعیت اساس و بحرانی قرار دارد و در این حالت باید رادیو آزادی مشخص نماید که تا سال 2014 چی برنامه های را در مورد حاکمیت قانون، اصلاح اداره، امنیت و انتخابات تهیه می نماید. اگر شما موافق هستید جامعه مدنی و شماری از کار شناسان یک کمسیون کوچک را ترتیب کنند، ما تاکنون انتقاد کردیم پس از این راه های حل را برای کشور جستجو کنیم تا از این بحران بیرون شویم.»

رادیو آزادی در ماه جنوری سال 2002 میلادی پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان آغاز به فعالیت کرد. را دیو آزادی به زبان های پشتو و دری همه روزه از ساعت هفت صبح تا هفت شام روی امواج 12.96 و 100.5 اف ام نشرات دارد.

بر مبنای یک سروی تازه 62.2 درصد نفوس افغانستان برنامه های متنوع رادیو آزادی را می شنوند.
XS
SM
MD
LG