لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

دیدار رییس جمهور کرزی با رهبران جهان در حاشیه کنفرانس شیکاگو


رییس جمهور افغانستان در حاشیهء کنفرانس شیکاگو با رهبران شماری از کشورها ملاقات نموده و روی مسایل مختلف با آنان بحث و تبادل نظر کرده است. رییس جمهور کرزی در ملاقات با رییس جمهور پاکستان گفته است، نیاز است تا برای بقای افغانستان و پاکستان علیهء تروریزم مبارزهء صادقانه صورت گیرد.

حامد کرزی و آصف علی زرداری ناوقت روز یکشنبه در مورد پروسه صلح و نقش پاکستان در این روند باهم گفتگو کردند، آصف علی زرداری از رییس شورای عالی صلح نیز تقاضا کرده است تا به پاکستان سفر کند.

به همین ترتیب روسای جمهور دو کشور روی تحکیم روابط دوستانه، گسترش همکاری های اقتصادی و تجارتی و برخی از مسایل مهم دیگر باهم بحث کردند.

رییس جمهور کرزی با بارک اوباما رییس جمهور امریکا نیز ملاقات کرده و با وی روی روابط ستراتیژیک میان دو کشور حمایت امریکا از افغانستان، روند انتقال مسوولیت های امنیتی و تلاش های صلح بعد از سال 2014میلادی گفتگو کرده است.

رییس جمهور اوباما سند همکاری های مشارکت ستراتیژیک میان امریکا و افغانستان را نه تنها به نفع دو کشور خوانده بلکه تاکید کرده است، که این سند به نفع تمام کشورها در بخش تامین امنیت و ثبات در منطقه و جهان می باشد.

بارک اوباما گفته است، که موافقتنامه همکاری های درازمدت مشارکت ستراتیژیک و نشست سران ناتو در شیکاگو متحد بودن کشورهای جهان را در بخش تامین امنیت و انکشاف بعد از سال 2014 در افغانستان نشان می دهد.

رییس جمهور کرزی گفته است که افغانستان در برابر جوامعه بین المللی به تمام تعهدات خود استوار است، اما در عین حال افغانستان به خاطر پیشرفت، ثبات و خود کفایی خود به کمک جوامعه بین المللی بخصوص امریکا و ناتو نیاز دارد.

رییس جمهورکرزی در حاشیه کنفرانس شیکاگو با رییس جمهور جدید فرانسه فرانسوا اولاند نیز گفتگو کرده، روسای جمهور دو کشور موافقه کردند، که بعد از خروج نیروهای فرانسوی از افغانستان این کشور به کمک هایش در بخش آموزش نیروهای امنیتی افغان ادامه میدهد.

رییس جمهورکرزی از آقای اولاند خواسته تا در بخش های بازسازی، تحصیلات عالی، معارف و تقویت اقتصادی کمک های کشورش را بیشتر سازد.

در حاشیهء نشست شیکاگو که در کنار سران کشورهای عضو ناتو نماینده های ده ها کشور و سازمان های بین المللی نیز شرکت دارند، موافقتنامهء همکاری های درازمدت استراتیژیک میان افغانستان و آسترلیا توسط رییس جمهور کرزی و جولیا گیلارد صدراعظم آسترالیا نیز به امضا رسید.

صدراعظم آسترالیا گفته است که این موافقتنامه نشان دهندهء آن است که آسترالیا افغانستان را تنها نخواهد گذاشت و دو کشور با هم کارخواهند کرد. خانم گیلارد همچنان اظهارداشت که به مسالهء بازسازی و تقویت اقتصاد افغانستان نیز توجه جدی خواهند کرد.

سند همکاری های استراتیژیک میان افغانستان وآسترالیا به اساس اصل حاکمیت ملی به امضا رسیده و هر دو کشور به تقویت دموکراسی، رعایت حقوق بشر و تامین صلح متعهد دانسته شده اند.

رییس جمهور افغانستان در حاشیهء نشست شیکاگوبا بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد نیز دیدار کرد که محور اصلی این دیدار را نقش پاکستان در زمینهء تلاش های صلح تشکیل میداد. سرمنشی سازمان ملل همکاری های منطقه یی را در روند صلح و گفتگوبا مخالفان مسلح دولت افغانستان نیز ضروری دانست.

بانکی مون اظهار داشته است که همکاری های درازمدت سازمان ملل متحد با افغانستان ادامه خواهند داشت ودرصورتیکه افغانستان تقاضا کند این سازمان آماده است تا در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز همکاری تخنیکی کند.

از سوی هم رییس جمهور کرزی در دیداربا بانکی مون چند سال آینده را برای افغانستان بسیار مهم خوانده زیرا پس از سال 2014 تمام مسوولیت های امنیتی این کشور به نیروهای امنیتی افغان سپرده می شوند.

رییس جمهور افغانستان در نشست کشورهای عضو ناتو در شهر شیکاگوی امریکا شرکت کرده است که در آن برعلاوهء سران 28 کشور عضو ناتو نماینده های برخی از کشورها و سازمان های بین المللی نیز حضور دارند.

در این نشست در زمینهء تمویل نیروهای امنیتی افغان پس از سال 2014 میلادی و برخی مسایل مهم دیگر در مورد افغانستان نیز بحث و فیصله می گردد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG