لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

حامد کرزی: طالبان توانایی اشغال دوبارهء افغانستان را ندارند


کشورهای عضو پیمان ناتو بتاریخ 20 الی 21 ماه می در شهر شیکاگو ستراتیژی را تصویب کردند که بر اساس آن نیروهای بین المللی تا پایان سال 2014 افغانستان را ترک گفته، نقش نیروهای آیساف از فعالیت های محاربوی به نقش حمایتی و آموزشی مبدل خواهد شد.

در حاشیهء کنفرانس در شیکاگو، رییس جمهور افغانستان حامد کرزی در جریان مصاحبه با شبکهء تلویزیونی (CNN) امریکا گفته است، طالبان توانایی اشغال دوبارهء افغانستان را ندارند.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان می گوید، طالبان شاید بتوانند بمب ها تعبیه شده را انفجار داده، افراد انتحاری را اعزام کنند، اما قدرت تسخیر دوبارهء کشور و به قهقرا کشانیدن آنرا ندارد.

رییس جمهور کرزی در صحبت با شبکهء تلویزیونی (CNN) امریکا گفته است:
«افغانستان به جلو حرکت کرده است، افغانستان از خود دفاع کرده می تواند. با دستاورد ها و پیشرفت های که ما داریم، مردم افغانستان اجازه نخواهند داد که این پیشرفت ها به عقب برگردد.»

در اجلاس شیکاگو رییس جمهور بارک اوباما و متحدین نظامی ناتویش یک طرزالعملی که غیر قالب تغییر خوانده شده است را تصویب کردند که بر اساس آن 130 هزار سرباز محاربوی نیروی های بین المللی تا پایان سال 2014 بطور تدریجی افغانستان را ترک خواهند گفت.

رییس جمهور کرزی در پاسخ به این پرسش که آیا حکومت وی هنوز هم آمادهء گفتگو با طالبان و رسیدن به یک تفاهم با مقامات رژیم سابق آن ها می باشد، گفت:
«کاملاً، ما از مدت ها به اینسو بطور همه جانبه، با تعهد شدید، استقامت و پایداری برای رسیدن به یک تفاهم صلح کار می کنیم. ما پروسهء صلح را با طالبان، حکومت پاکستان و همچنان با متحدین خویش ادامه خواهیم داد.»

رییس جمهور کرزی با ابراز اینکه پروسهء صلح خواست مردم افغانستان بوده، کاریست که باید برای مردم افغانستان انجام داده شود، گفت:
« فضای اجلاس سران کشور های عضو پیمان ناتو که مسالهء افغانستان بر آن تسلط داشت، در اثر ناکامی امریکا و پاکستان در مورد دوباره باز ساختن راه اکمالاتی نظامی، به نوعی تیره شد.»

براساس یک گزراش روزنامهء نیویارک تایمز پاکستان به خاطر اجازهء ترانزیت از هرلاری 5000 دالر امریکایی مطالبه کرده است. در حالیکه در گذشته قیمت پول ترانزیت هر لاری 250 دالر امریکایی بود و این تقاضای پاکستان بیست برابر افزایش را نشان می دهد.

ناتو صرف یک هفته قبل از آغاز اجلاس شیکاگو از رییس جمهور پاکستان آصف علی زرداری برای اشتراک در آن اجلاس دعوت کرد.

رییس جمهور بارک اوباما بروز دوشنبه در حاشیهء اجلاس شیکاگو با رییس جمهور زرداری ملاقات نمود و بر این نکته تاکید کرده است که پاکستان باید یک بخش از راه حل در افغانستان باشد. افغانستانی که برضد آن شورشیانی می جنگد که در داخل قلمرو پاکستان در مناطق بی قانون آن کشور پناهگاه های امن دارند.

رییس جمهور افغانستان حامد کرزی در زمینهء تقاضای پاکستان در مورد اخذ پول از لاری های مواد اکمالاتی ابراز نظر و دواری نکرده، گفته است، این مساله در مذاکرات آینده بین دو کشور با صدراعظم پاکستان یوسف رضا گیلانی مورد بحث قرار داده خواهد شد.

رییس جمهور کرزی در صحبت با شبکهء تلویزیونی (CNN) امریکا با ابراز اینکه در گفتگو های اخیر با رهبران پاکستانی وی مسالهء راه اکمالاتی را نیز مطرح کرده است، گفت:
« صدراعظم پاکستان تا یک هفته بعد از کابل بازدید می کند و در نظر است در مورد همهء مسایل موجود بین دوکشور بحث شد.»
XS
SM
MD
LG