لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر به حبس ابد محکوم شد


حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر امروز بعد از آنکه در مورد اتهامات وارده بالای وی مجرم شناخته شد، به حبس ابد محکوم گردید.

محکمه حبیب العدلی وزیر داخلهء سابق مصر را نیز به ارتکاب جرایم مشابه به حبس ابد محکوم کرده است.

احمد رفعت (Ahmed Refaat) قاضی محکمهء موظف با اظهار اینکه اتهامات وارده در مورد فساد اداری علیهء علا و جمال (Alaa and Gamal) دو پسر حسنی مبارک لغو شده است، گفت، شش قوماندان پولیس مصر از اتهامات وارده بالای آن ها تبرئه شدند.
قاضی احمد رفعت (Ahmed Refaat) هنگام ابلاغ حکم گفت:
«محکمه در حضور همهء مدعی علیه ها حکم صادر کرد، به استثنای یک تن آن ها که بطور غیابی محکوم شده است. نخست محمد حسنی مبارک به خاطر ارتکاب اعمالی که همدستی در قتل محسوب شده است، با حبس ابد مجازات می شود.»

به دنبال اعلان حکم محکمه که از تلویزیون مصر نیز پخش می شد، هرج و مرج در داخل محکمه آغاز شد. برخی افراد حاضر در تالار محکمه فریاد می زدند، این حکم فاقد اعتبار است.

اما بیرون از تالار محکمه، مردم به شادی پرداخته، با نعرهء تکبیر از حکم محکمه در مورد رییس جمهور سابق مصر تجلیل کردند. گفته می شود در برخی مناطق مانند خارج از یک اکادمی پولیس در حومهء شهر قاهره بعد از آنکه تعدادی از مردم با شنیدن حکم محکمه ابراز خوشی کردند، برخورد های خشونت آمیز صورت گرفت که پولیس به خاطر کنترول جمعیت از بمب های که صدای بلند و گیج کننده داشته، اما بی خطر می باشند، استفاده کرده است.

مبارک نخستین رهبر عرب می باشد که توسط مردم کشور خودش محاکمه می شود. وی در حالیکه عینک های سیاه به چشم داشت در برابر حکم محکمه از خود عکس العمل نشان نداد و بعد از ابلاغ حکم، توسط هلیکوپتر انتقال داده شد.

حسنی مبارک و رژیم وی در اثر موج اعتراضات که سال گذشته از تونس آغاز، به مصر و لیبیا ادامه یافت، از قدرت بر کنار شدد.
وی به جرم همدستی در کشتار تظاهر کننده گان در سال گذشته که به شکل صلح آمیز مظاهره کرده بودند، محکوم شده است. در جریان این تظاهرات که در اوایل سال 2011 میلادی هژده روز ادامه یافت، در قاهره و سایر شهر های مصر حدود 850 تن کشته شدند.

فرزندان حسنی مبارک علا و جمال مبارک با وصف آنکه تبرئه شدند در حالت توقیف بسر می برند. بروز چهارشنبه څارنوال مصر گفت، آنها به اتهام فریب کار ی در بازار سهام محاکمه خواهند شد.

برای تامین امنیت محکمهء که حسنی مبارک در آن محاکمه شد، حدود 5000 پولیس و 2000 سرباز اردوی مصر موظف ساخته شده بود.
XS
SM
MD
LG