لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

پنتاگون تحقیقات در مورد فساد در شفاخانه چهارصد بستر را آغاز کرد


پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا در مورد اتهامات تحقیقات می کند که بر اساس آن در شفاخانه سردار داوود یا چهارصد بستر در کابل که از سوی امریکا تمویل می گردد، فساد و برخورد نامناسب در مقابل مریضان وجود دارد. دیوید سیدنی یک مقام وزارت دفاع امریکا به یک کمیته مجلس نماینده گان دیروز گفت، تحقیقات و اقدامات اصلاح کننده در برابر شفاخانه سردار داوود، اتخاذ می گردد.

به گفته این مقام امریکایی، چیزهای که در این شفاخانه صورت گرفته است در هیچ جاه و با هیچ انسان نباید صورت گیرد. دیوید سیدنی که معین وزارت دفاع امریکا در بخش افغانستان، پاکستان و آسیای میانه می باشد، گفته است در همکاری با افغانها برای اصلاح سازی این موارد، کار می کنند.

بعد از آنکه نشریه والستریت ژورنال سال گذشته گزارش داد، که چند زخمی افغان در چهارصد بستر یا شفاخانه سردار محمد داوود به دلیل بی توجه یی کارمندان صحی و از گرسنه گی وفات کردند، قانونگذاران امریکایی سوال های را در مورد فعالیت های این شفاخانه مطرح نمودند.

جیسن چاویتز یک عضو جمهوریخواه کانگرس امریکا نامه را از سوی کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نماینده گان امریکا به لیون پنیتا وزیر دفاع آنکشور فرستاد و از وی پرسید که آیا مقامات ارشد نظامی امریکا در تلاش پرده انداختن روی گزارش های نشر شده در مورد فساد در شفاخانه چهارصد بستر در کابل هستند که در سال 2010 این گزارش ها منتشر شده بود.

روزنامه والستریت ژورنال برای اولین بار در سال 2010 گزارش های در مورد وضعیت بد با مریضان و موجودیت فساد در شفاخانه چارصد بستر را نشر کرده بود که رادیو آزادی هم موضوع را با جدیت تعقیب کرد.

در اجلاس دیروز کمیته نظارت و اصلاحات حکومتی مجلس نماینده گان امریکا که بخشی از کمیته خدمات نظامی این مجلس می باشد، از دیوید سیدنی در مورد اتهامات مبنی بر پرده اندازی روی این گزارش ها سوال نشد، زیرا موضوع اصلی مورد بحث، قوای امنیتی و اردوی ملی افغان بود.

عضو جمهوریخواه کانگرس امریکا مایک کافمن به معین وزارت دفاع امریکا در بخش افغانستان پاکستان و آسیای میانه گفت، 42 میلیون دالر از کمک های امریکا به شفاخانه سردار محمد داوود یا 400 بستر مفقود شده و حساب آن معلوم نیست. به گفته کافمن وی نگران است که پول مالیه دهنده گان امریکا که باید برای خدمات به مریضان این شفاخانه و آموزش نیروهای افغان مصرف میشد حیف و میل می گردد.

کافمن گفت، عساکر زخمی افغان که در 400 بستر تحت علاج قرار داشتند به سبب گرسنگی و کمبود ادویه و به این دلیل که خانواده هایشان توان پرداخت رشوه برای کارمندان صحی را نداشتند، جان دادند.

کافمن سوال کرد، در صورت که قرار است بر اساس ستراتیژی امریکا، نیروهای افغان به زودی مسولیت های کشورشان را به عهده گیرند، آنها در صورت که از خورد و برد و فساد در یک شفاخانه جلوگیری کرده نتوانند، پس توانایی آنها چقدر است؟
XS
SM
MD
LG