لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

آیساف: روند سواد آموزی نیروهای افغان، افغانی می شود


آیساف می گوید، روند برنامه سواد آموزی نیرو های امنیتی افغان را به گونهء تدریجی به افغانها واگذار می شوند. بربرا گودنو رییس برنامه سواد آموزی آیساف به روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، که آموزش نیروهای امنیتی افغان در اولویت کاری آنان قرار دارد.

به گفته ء خانم گودنو، نود و پنج درصد افراد که تازه به صفوف اردو و پولیس افغانستان پیوسته اند، بی سواد اند. وی همچنان گفت که تاکنون بیش از یکصد هزار تن از نیروهای امنیتی افغان را تحت آموزش های ابتدایی قرار داده اند.

«ارقام که نزد ما وجود دارد نشان می دهد، افراد که به پولیس واردوی ملی مراجعه می کنند بیش از نود و پنج در صد آنان بیسواد اند. اما سواد زنده گی است، سواد نیاز اساسی زنده گی کردن است، در حال حاضر یکصد و نوزده هزار تن از افراد اردو و پولیس ملی افغان مصروف آموزش های ابتدایی اند. کتاب های بنام صنف اول، دو و سه برای آنان تدریس می گردد، که با فراگیری آن قادر خواهند بود تا به زبان مادری شان چیزی بنویسند، بخوانند و حساب کنند. تمام این کتاب ها در سیصد و بیست ساعت تدریس می گردند. تا کنون بیش از سی و دو هزار تن از این پروگرام ها فارغ شده اند.»

مقام های آیساف می گویند، آن عده از نیروهای امنیتی افغان که از این پروگرام ها فارغ می شوند، می توانند در آینده، شامل صنف چهارم در مکاتب گردند. آیساف می گوید که برای تطبیق پروگرام سواد آموزی نیروهای امنیتی افغان دوصد میلیون دالر امریکایی بودجه در نظر گرفته شده است.

این برنامه که قرار است تا ختم سال 2014 میلادی ادامه یابد، از سوی ایالات متحده امریکا، جاپان و فنلند حمایت مالی می شود. آیساف می گوید، که در حال حاضر پروگرام های سواد آموزی در 9 مرکز در سراسر افغانستان ادامه دارد.

منبع همچنان می گوید که مسوولیت پیشبرد این پروگرام ها بعد از سال 2014 به نیروهای امنیتی افغان سپرده خواهد شد. اما شماری از آگاهان تلاش های این نیروها را در بخش سواد آموزی نیروهای امنیتی افغان موثر نمیدانند.

جنرال عتیق الله امرخیل یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:
«این پروگرام یعنی چه؟چه چیز را برای آنها آموزش می دهند؟ این پروگرام ها، بسیار ابتدایی اند که فقط حروف الفبا و بعضی مسایل بسیار ابتدایی درس داده می شود. در چهار سال کی می توانند به سطح یک صنف دوازده و یا صنف نه و یا حد اقل به سویه یک صنف شش برسند، ممکن همین قدر بتوانند که نام شان را بنویسند و برخی مسایل ابتدایی را یاد بگیرند. در سواد آموزی درس های مکتب طوری که لازم است،درس داده نمی شود. افرادی در پولیس و اردوی ملی میایند بخاطر عشق وطن نیست، بلکه بخاطری که دیگر کاری پیدا نکرده اند به پولیس و یا اردوی ملی پیوسته اند.»

آقای امرخیل افزود که در حال حاضر بسیاری از نیروهای امنیتی افغان از قانون آگاهی ندارند و حتی طرز استفاده از سلاح را نمیدانند. به گفته آقای امرخیل، بسیاری نیروهای امنیتی افغان به دلیل اینکه بی سواد اند با مردم در شهر و بازار برخودر نادرست می کنند.

پروگرام های سواد آموزی برای نیروهای افغان از سوی آیساف از سال 2009 میلادی بدینسو آغاز گردیده است. آیساف می گویند که این پروگرام برای با سواد ساختن نیروهای امنیتی افغان موثر می باشد.
XS
SM
MD
LG