لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

تولیدات ماشین های کرش آب و هوا را آلوده ساخته است


افزایش کارهای ساختمانی عصری در شهر کابل سبب شده است، تا ماشین های پروسس جغل کرش در شهر کابل افرایش یابد. این ماشین سنگ های بزرگ را به سنگ های خورد و ریزه زینتی تبدیل می کند که بیشتر برای زیبایی منازل از آن استفاده می شود.

شماری از باشنده گان شهر کابل که در نزدیکی این ماشین ها زنده گی می کنند می گویند که گرد و خاک برخاسته از فعالیت ماشین ها سبب ایجاد مشکلات صحی برای آنان گردیده است.

دو تن از این باشنده گان گفتند:
«ماشین های کرش، گرد و خاک زیاد دارد، مردم را تباه کرده، سرک قریه معلوم نمی شود در منطقه بت خاک اطفال همیشه آلوده با خاک اند، برکشت و زراعت نیز آسیب رسانده است. این ماشین ها بسیار خاک بادی می کند، و این خاک برای سینه های مردم بسیار ضرر می رساند.»

در حال حاضر بیش از صد ماشین دستگاه پروسسه جغل در مناطق پلچرخی، کمپنی، بت خاک، خیرخانه و بگرامی ایجاد شده است. در همین حال اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می گوید که از کسانی که در بخش پروسس جغل و تولید سنگ های کرش فعالیت دارند خواسته اند که سبب آلودگی هوا در شهر کابل نشوند.

عبدالولی مدقق معاون پالیسی و روابط بین المللی این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت:
«ما مجبور شدیم تا دو ماه فعالیت این ماشین ها را متوقف سازیم، اما شماری از مالکان این ماشین ها با مراعات نمودن یک استندرد دوباره به فعالیت شان آغاز کرده اند،ما از آنها تقاضا کردیم تا برای جلوگیری از گرد و خاک محل خود را آب پاشی نمایند برخی از آنها دیوار های بلند را نیز اعمار نموده اند که فعلاً تا اندازه از سرایت گرد و خاک جلوگیری کرده است.»

آقای مدقق از ادارت حکومتی خواست که در قسمت تطبیق پلان این اداره کمک نمایند تا باشد جلو الودگی هوا را بیگرند. برخ از کارشناسان می گویند که حکومت ظرف 10 سال گذشته برنامه موثر را در راستای حل مشکل محیط زیست در افغانستان به اجرا نگذاشته است.

آنها همچنان می گویند که مردم نیز در قسمت نگهداری شهر شان بی تفاوت شده اند. وزارت صحبت عامه کشور می گویند که سالانه حدود سه هزار افغان به خاطر آلوده گی هوا به گوناگون متبلا می شوند.
XS
SM
MD
LG