لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

عملیات نجات سرنشینان کشتی غرق شده در آسترالیا پایان یافت


مقامات آسترالیا امروز عملیات نجات سرنشینان یک کشتی غرق شده در نزدیک سواحل این کشور را به پایان رساندند.

مقامات آسترالیا پس از اینکه یک صد و نو تن از سرنشیان این کشتی را نجات دادند، روز یکشنبه خاتمهء عملیات نجات را اعلان کردند.

این کشتی روز پنجشنبه گذشته در نزدیک سواحل جزیرهء کرسمس غرق شد. گزارش های قبلی گفته بودند که این کشتی سفر خود را از سریلانکا آغاز کرده بود ولی پس از دریافت اجساد دو تن از ملاحان اندونیزیایی معلوم شد که این کشتی امکان دارد از سیریلانکا نه، بلکه از اندونیزیا روانهء آسترالیا شده باشد.

مقامات گفتند که اکثریت 204 مسافر این کشتی افغان و ایرانی بودند.

فرامرز تمنا معاون سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان به رادیو آزادی گفت که سفارت افغانستان در آسترالیا این حادثه را دنبال می کند.

وی در ادامه چنین گفت:

« سفارت افغانستان در آسترالیا در تماس نزدیک با وزارت داخلهء این کشور می باشند و از تعداد دوصد نفر سرنشین که در این کشتی بودند، حدود صد نفر شان نجات پیدا کرده که اکثر سرنشیان ادعا داشتند که اتباع افغانستان هستند. اما تیم سفارت افغانستان و مقامات افغانستان در منطقه حاضر هستند تا زمینه برایشان مساعد شود که با نجات یافته گان مصاحبه انجام دهند تا هویت شان به صورت مسجل تثبیت شود.»

مقامات آسترالیا هنوز شمار دقیق افغانانی را که در این حادثه هلاک شده اند اعلان نه کرده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان گفت که دولت افغانستان در انتقال اجساد قربانیان به خانواده های شان کمک می کند.

او گفت :
« اگرجان باختگان بیشتر باشند و تثبیت هویت صورت گیرد که آنها افغان باشند، بدیهی است که افغانستان ضمن از اینکه اطلاع رسانی خواهد کرد به خانواده ها و بازمانده گان ایشان در داخل افغانستان در صورت که اسناد هویت مکمل داشته باشند و در صورت که خانواده های شان خواهان برگشت اجساد باشند، سفارت افغانستان در آسترالیا این همکاری را خواهد کرد.»

ادارهء مصوونیت بحری آسترالیا می گوید، پس از عملیات هوایی و زمینی روشن گردید که کسی دیگر در منطقه باقی نمانده تا نجات داده شود.

این اداره اواخر دیروز اعلان کرد که 109 تن از سرنشیان این کشتی نجات داده شدند و گمان می رود نود نفر دیگریکه ناپدید می باشند، هلاک شده باشند. مقامات اجساد شش نفر را به دست آورده اند.
XS
SM
MD
LG