لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۳

پاکستان قرارداد انتقال گاز ترکمنستان را با روسیه عقد میکند


اسلام آباد می گوید، قرارداد انتقال گاز از طریق افغانستان به پاکستان را که هدف نهایی آن هندوستان است، بدون مزایده و داوطلبی با روسیه عقد می کند.

روزنامه تریبیون پاکستان گزارش داده است که روسیه شاید، قرارداد یک پروژه پایپ لاین دیگر از ایران به پاکستان را نیز با عین شرایط بدست بیآورد.

بر اساس گزارش این روزنامه، اسلام آباد به صراحت گفته است که قرارداد های یاد شده بین حکومت های پاکستان و روسیه عقد خواهد شد و شرکت های خصوصی در آن شامل نیستند.

یکی از اشتراک کننده های اجلاس گروه کاری مشترک پاکستان و روسیه به رونامه تریبیون گفته است که حکومت از کابینه می خواهد که مقررات تعیین شده در این پروژه را مد نظر گرفته، قرارداد را با روسیه عقد کند.

بر اساس این گزارش، هیات 5 عضوی روسیه به ریاست معاون وزیر انرژی این کشور در اجلاس که روز چهارشنبه در اسلام آباد برگزار گردید، اشتراک کرده بود.

روزنامه تریبیون پاکستان از قول این اشتراک کننده جلسهء مشترک نقل کرده می نویسد، برای ادامه پیشبرد امور این پروژه ها هر دو جانب در سه ماه آینده، تفاهمنامهء را در این زمینه به امضاء خواهد رساند و اجلاس بعدی گروه کاری در سال آینده عیسوی در مسکو برگزار خواهد شد.

قبل از این حکومت پاکستان داوطلبی پروژه انتقال گاز ایران- پاکستان را اعلان کرده بود. یک مقام حکومت گفت، شرکت بزرگ گازپروم روسیه برای بدست آوردن قرارداد شاید در داوطلبی این پروژه اشتراک کند که با بدست آوردن آن، این شرکت امکان دارد در پاکستان سرمایه گذاری کند.

این مقام حکومت پاکستان گفت، روسیه موافقه کرده است که بندهای برق مظفرگر و گودو را نیز بازسازی می کند. این منبع حکومت پاکستان به روزنامه اکسپرسس تریبیون گفته است، اسلام آباد مسودهء کمک های مالی و تخنیکی برای پروژه پایپ لاین ایران - پاکستان را آماده کرده و درظرف دوهفتهء آینده به جانب روسیه جهت غور و بررسی ارایه خواهد کرد.

هر چند مقامات روسیه موضوع کمک مالی را پذیرفته اند. اما در مورد مقدار این کمک ها چیزی نگفته اند.علاوه بر روسیه، ایران هم برای کمک 250 ملیون دالر به پاکستان آماده گی نشان داده است.
XS
SM
MD
LG