لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

شماری از ایرانی ها نمی خواهند پوشیدن حجاب اجباری باشد


شمار ایرانی های مخالف حجاب، در داخل و خارج ایران، رو به افزایش اند.

زنان در ایران از سه دهه به این سو، عدهء به ارادهء خود و عدهء دیگر به طور ناخواسته، حجاب می پوشند.

اگر نپوشند شاید نقض قانون شمرده شود.

اما اکنون، زنان در داخل و خارج ایران از طریق انترنت پوشیدن حجاب را به طور اجباری قبول ندارند.

ده ها زن و شماری از مردان ایرانی که در داخل و خارج، به خاطر کمپاین جدید به نام «حجاب اجباری ممنوع» عکس های شان را در فیس بوک به نشر رسانده، گفته اند که زنان باید حق انتخاب داشته باشند که حجاب اسلامی را بپوشند یا نپوشند.

بر اساس گفته های سازماندهنده گان این صفحه انترنتی، در میان عکس های که به نشر رسیده، زنانی شامل اند که به طور آزاد و داوطلبانه چادر می پوشند، اما عقیده دارند که پوشیدن حجاب نباید اجباری باشد.

فعالان که این کمپاین را به پیش می برند و خود را محصلان و فارغان پوهنتون لبیرال می دانند، می گویند: این اقدام یک نوع همبستگی با زنان ایرانی است که می خواهند در تصمیم شان به خاطر پوشیدن حجاب آزاد باشند.

ده ها روشنفکر، خبرنگار، هنرمند، مذهبی و سیکولار ایرانی با نشر تصاویر شان در صفحات فیس بوک به این کمپاین پیوسته و مخالفت شان را با پوشیدن حجاب اجباری ابراز کرده اند.

این صفحه فیس بوک در چند روز محدود بیش از 10 هزار نفر طرفدار، پیدا کرده است.

علی رضا کیانی رهبر این کمپاین به رادیو آزادی گفته است که نزدیک به نصف اشتراک کننده گان که این صفحهء فیس بوک را خوش کرده اند، در ایران زنده گی می کنند.

کیانی که خود یک سال قبل ایران را ترک کرده می گوید: او از اینکه زنان ایرانی به خاطر ظاهر شان اهانت می شوند، خیلی رنج می برد.

علی رضا کیانی در مورد حجاب اجباری گفت:

« این موضوع برای زنان و مردان ایرانی اهانت شمرده می شود.»

علی رضا کیانی که 27 سال عمر دارد، می گوید:

« این کمپاین افکار عام را در مورد حجاب اجباری بیدار کرده و چهره های سیاسی و دیگران را وادار می سازد تا در این خصوص موقف را اختیار کنند.»

حجاب اجباری یکی از ارکان مهم جهموری اسلامی به شمار رفته که مقامات ایرانی به خاطر تطبیق آن از دیر زمانی با مشکلات مواجه بوده اند.

زنان ایرانی در سی سال گذشته به خاطر نپوشیدن حجاب کامل اسلامی اذیت، اهانت، دستگیر و جریمه شده اند و همچنان مردان به خاطر ظاهر و یا سلیقهء موی شان در ایران، مورد فشار قرار گرفته اند.

اما اشتراک محسن کادیورعالم دینی اصلاح طلب از ایالات متحده امریکا در کمپاین نفی حجاب، با انتقادات آنانی روبرو شد که می گویند: وابستگی سیاسی و نقطه نظریات مذهبی وی هدف او را تحت شعاع قرار داده است.

یک صفحهء انترنتی مخالفین از این عالم دینی نقل قول کرده که می گوید: دلیل مذهبی برای پوشیدن حجاب اجباری وجود ندارد.

او گفته است: هیچ آیت در قرآن و هیچ حدیث از سوی پیغمبر بزرگ اسلام نشنیده ایم که برای کسی حق اقدام علیه شخصی را بدهد که حجاب نپوشیده است.

کیانی اشتراک کادیور را در این کمپاین مثبت تلقی کرد.

اما تمام مخالفین حجاب از این کمپایین طرفداری نمی کنند.
XS
SM
MD
LG