لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

افغان ها: روح الله نیکپا افتخار ما است


روح الله نیکپا که در بازی های المپیک 2012 لندن مدال برونز را به دست آورد، برای افغان ها به یک قهرمان تبدیل شد. از شب گذشته به این سو پیر و جوان در شهر کابل در مورد کامیابی روح الله نیکپا سخن می زنند.

عده از خرسندی اشک می ریزند. برخی می گویند، زمانی که روح الله نیکپا بازیکن بریتانیوی را شکست داد و اشک ریخت ما نیز با وی اشک ریختیم.

چهار دور رقابت این بازی کن افغان را در لندن، مردم در تمام افغانستان به خصوص در شهر کابل تماشا کردند و برای کامیابی وی هر لحظه از خداوند کمک خواستند.

شهزاده مسعود مشاور رییس جمهور کرزی و معاون کریکت بورد افغانستان در مورد کامیابی روح الله نیکپا به رادیو آزادی قصه کرد.

«بازی روح الله نیکپا بسیار با مهارت و تخنیکی پیش رفت، بازی وی قابل قدر است، این که وی مدال برونز را کسب کرد به نظر من این مدال ارزش بالاتر از مدال طلا را دارد. یکی مهارت و مورال عالی خودش بود و دیگر دعای مردم افغانستان بود، شما باور کنید که دیشب تا ساعت 2 و 30 دقیقه پیر و جوان در شهر کابا به خاطر کامیابی روح الله دعا می کردند.»

گفته می شود، که به خاطر کامیابی روح الله نیکپا در مسابقات لندن، مردم حتا در برخی از مسجد های شهر کابل دعا کردند. شماری از باشنده گان شهر کابل می گویند، که برای رسیدن نوبت مسابقه روح الله نیکپا لحظه شماری می کردند.

«من تا 2 شب بازی روح الله را تماشا کردم، و بسیار خوش شدم که وی مدال به دست آورد.»
«نام من مقصود است، من نیز بازی روح الله را تماشا کردم، بسیار افتخار کردم لدت بردم و کیف کردم.»


روح الله نیکپا در مسابقات 2012 لندن رقیب های خود از پولند، افریقای مرکزی و بریتانیا را شکست داد، اما در بازی با محمد باقر معتمد رقیب ایرانی اش بازی را با فرق یک نمره به نفع وی به پایان رساند.

شماری از مردم می گویند، که یک شرکت خصوصی به خاطر تماشای بازی روح الله نیکپا در مسابقات لندن یک تلویزیون بزرگ را در چهار راه دهمزنگ شهر کابل نصب کرده بود، و هزاران تن برای تماشای این بازی در اطراف این چهار راه جمع شده بودند.

از سوی دیگر، شهزاده مسعود مشارو رییس جمهور کرزی می گوید، که رییس جمهور افغانستان بازی روح الله نیکپا را از طریق تلویزیون تماشا کرده است.

آقای مسعود گفت، که محمد کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور کرزی در یک تماس تلفونی با محمد ظاهر اغبر رییس کمیته ملی المپیک که حالا در لندن به سر می برد، کامیابی روح الله را برای وی تبریک گفت.

روح الله نیکپا در مسابقات المپیک 2008 بیجنگ نخستین مدال برونز از بازی های المپیک را نصیب به افغانستان کرد.
XS
SM
MD
LG