لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

افغانستان، محدودیتی را روی انتقال دالر به سرحد ایران وضع کرد


در چند روز اخیر ارزش ریال ایرانی در مقایسه با دالر و سایر اسعار خارجی کاهش یافته است. این مساله باعث شده تا تاجران در غرب افغانستان هم از مبادله با ریال ایرانی در معاملات تجارتی شان صرف نظر کنند.

جنرال شیر احمد ملدانی قوماندان زون چهار سرحدی در غرب افغانستان می گوید که تدابیر جدی را بخاطر خروج دالر امریکایی به سوی ایران و دخول ریال ایرانی به افغانستان اتخاذ کرده اند.

بر اساس ممنوعیتی که بالای انتقال پول از جانب حکومت افغانستان وضع شده، برای هر مسافر که از سرحد این کشور به ایران می رود، اجازه انتقال بیش از یک هزار دالر امریکایی داده نمی شود.

به گفته قوماندان پولیس سرحدی در ولایت هرات، پس از شکایت ها در مورد اینکه پول افغانی و اسعار خارجی از ولایت هرات به ایران انتقال داده می شود، دولت افغانستان محدودیتی را بالای انتقال پول وضع کرده است.

ایران با افغانستان سرحد طویلی دارد که از سوی مهاجرین، قاچاقبران مواد مخدر و حتی شورشیان مسلح مورد استفاده قرار می گیرد و تا حالا مشخص نیست که حکومت افغانستان چی تدابیری را برای جلوگیری از خروج اسعار خارجی و پول افغانی و همچنان ورود ریال ایرانی به داخل افغانستان روی دست گرفته است.

اما جنرال شیر احمد ملدانی به رادیو آزادی گفت که تنها از نزد یک تن که قصد داشت به ایران برود، بکسی مملو از یک و چهل هزار یورو معادل یک صد و هشتاد و یک هزار دالر را کشف کرده اند.

گفته می شود که شماری زیادی از ایرانی ها هم به ولایت هرات رسیده اند، تا پول کشور شان را به افغانی و اسعار خارجی مبادله کنند.

در سه هفته اخیر نرخ ریال ایرانی به صورت سر سام آوری در بازار های جهانی کاهش یافته است. به روز پنجشنبه یک دالر امریکایی به دوازده هزار و دو صد و شصت و شش ریال مبادله می شد.

همین موضوع باعث نگرانی های مردم در ایران شده و بسیاری از بازار های تجارتی آن کشور به شمول بازار بزرگ تهران صدمه دیده اند.

به روز پنجشنبه، اعتراض های علیه کاهش ارزش ریال در ایران ادامه داشت و براساس گزارش ها در چندین منطقه مردم با پولیس هم درگیر شده اند.
XS
SM
MD
LG