لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

نیروهای امنیتی کنر در قاچاق چوب چارتراش دست دارند


تعدادی از اعضای مشرانوجرگهء افغانستان
تعدادی از اعضای مشرانوجرگهء افغانستان
مشرانوجرگهء افغانستان از ادامهء قاچاق چوب های چارتراش ولایت کنر ابراز نگرانی می کند.

اعضای این جرگه در جلسه عمومی روز یکشنبه گفتند که در قاچاق این چوب نیروهای امنیتی کنر دست دارند.

نماینده های مردم ولایت کنر در مشرانوجرگه خواهان اقدامات جدی حکومت به منظور متوقف شدن قاچاق چوب چارتراش این ولایت به پاکستان شده اند.

برخی از سناتوران در اجلاس عمومی مشرانو جرگه تقاضا کردند که برای بررسی و جلوگیری این کار باید هیات از لوی څارنوالی و دیگر نهاد های حکومتی به کنر سفر نمایند.

رفیع الله حیدری یکی از این سناتوران می گوید که ارگان های امنیتی در قاچاق چوب چارتراش کنر دست دارند و قاچاق چوب از این ولایت به همکاری آنان صورت می گیرد.

« چند شب قبل تعداد موتر های که چوب را قاچاق می کردند گرفتار شدند که در آن مستقیماً یک تعداد از نیروهای پولیس، امنیت ملی و اردوی ملی دست داشتند، حالا رانندهء موتر، کلینر، و مالک این موتر ها بازداشت شده اند و طوریکه من خبر دارم چند روز بعد در مورد شان محکمه دایر می شود اما کسیکه برای این موترها اجازه داده، از طرف شب گزمه کرده به شمول قوماندانان و پولیس همه در وظیفه خود هستند و هیچ کسی از آنها پرسان نمی کند.»

به گفته آقای حیدری سال گذشته صدها هزار فوت، چوب چارتراش از این ولایت به غارت برده شده اما کسی در جلوگیری از آن توجه نکرده است.

هیات اداری مشرانو جرگه با توجه به نگرانی این سناتوران، از حکومت افغانستان خواست تا جهت رفع این مشکل هیاتی را به ولایت کنر بفرستد تا موضوع را از نزدیک بررسی نماید.

در همین حال مسوولان ولایت کنر دست داشتن نیروهای امنیتی افغان را در حمایت از قاچاقبران چوب در این ولایت رد نمی کنند.

اما تاکید دارند که قاچاق چوب این ولایت در مقایسه به سال های گذشته کاهش یافته است.

واصف الله واصفی سخنگوی والی کنر در صحبت با رادیو آزادی گفت: اخیراً چند عراده واسطه که چوب را به گونهء قاچاق از این ولایت انتقال می دادند، بازداشت کرده اند:

« چند هفته قبل یک تعداد قاچاقچیان بازداشت شدند و گفته می شود که در این قضیهء قاچاق برخی از نیروهای امنیتی هم دخیل بوده اند، ما تدابیر جدی را روی دست داریم تا قاچاق را از کنر نابود سازیم و کسانیکه این سرمایه ملی را قاچاق می کنند، آنها را به پنجهء قانون تسلیم کنیم.»

تلاش نمودیم در مورد این اظهارات سناتوران و مسوولان ولایت کنر، نظر وزارت داخله را نیز داشته باشیم، اما پس از تماس های مکرر موفق نشدیم.

کنر و نورستان از جمله ولایات اند که بیشتر جنگلات کشور در آن موقعیت دارند و بیشتر چوب چارتراش از جنگلات همین دو ولایت بدست می آیند.

اما گفته می شود که از چندین سال به این طرف چوب جنگلات این دو لایت غیر قانون قطعه شده و به گونهء قاچاقی به پاکستان انتقال داده می شوند.

انتقاد های وجود دارند که حکومت در قسمت جلوگیری از قاچاق چوب در این ولایات به شکل جدی توجه نکرده است.

در همین حال شماری از آگاهان اقتصادی جنگلات را سرمایهء ملی مردم افغانستان می دانند و از حکومت می خواهند تا برای حفظ این سرمایه تلاش بیشتر نماید.
XS
SM
MD
LG