لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

عدم دسترسی باشنده گان ولسوالی سانچارک به مراکز صحی


شماری از باشنده گان قریه زنجان ولسوالی سانچارک ولایت سرپل از نبود امکانات صحی در این منطقه شکایت دارند. آنها می گویند در بسیاری اوقات به دلیل عدم دسترسی به مراکز صحی، بیماران ولادی و نسایی جان خود را از دست می دهند.

مقامات محلی ولایت سرپل نیز این مشکل آن ها را تایید می کنند اما می گویند: دولت نمی تواند در هر قریه که آن هم یک قریه ای 200 نقری باشد در آنجا کلینیک بسازد.

زنجان قریه ایست که حدود 200 کیلومتر از مرکز شهر سرپل فاصله دارد و دو هزار تن در این قریه زنده گی می کنند. شماری از باشنده گان این قریه از کمبود امکانات صحی در این منطقه شکایت دارند. آنها می گویند: خرابی راه و نبود کلینیک صحی سبب شده تا بسیاری از زنان باردار در هنگام ولادت جان خود را از دست بدهند.

بیماران این قریه برای رسیدن به مراکز صحی باید چندین کیلومتر فاصله را طی کرده و پول زیاد نیز بپردازند. این مردم از مسوولان می خواهند تا برای حل مشکل این منطقه اقدامات جدی نمایند.

امین الله قریه دار قریه زنجان ولسوالی سانچارک می گوید:
« 520 خانواده در این قریه ساکن اند و علاوه بر مشکلات صحی با معضلهء خرابی راه و نداشتن مکتب نیز رو برو هستند.»

در این حال، سخی داد ولسوال ولسوالی سانچارک می گوید: برای فعلاً در این ولسوالی کدام مشکل وجود ندارد، اما در اوایل ماه ثور سال روان به اثر سرازیر شدن سیلاب های شدید، بعضی مناطق را سیلاب گرفته و یک تعداد مردم خساره مند شدند، مگر راه های مواصلاتی به کلی باز است و در قسمت مکتب در این ولسوالی، به تعداد 65 باب مکتب فعال است. اما متاسفانه یک تعداد آن تعمیر ندارد و در قسمت کلینیک اگر گفته شود در هر قریه یک کلینیک ساختن بسیار مشکل است. کسانیکه شکایت دارند توقع بیجا می کنند، می توانند آنها به کلینیک ده کیلومتری که در منطقه اوقاف موجود است مراجعه نمایند و از سوی دیگر به طرف شرق این قریه، شفاخانهء توگزار نیز فعال و بروی مردم باز است، می توانند به آن مراجعه کنند.

هر چند دسترسی باشنده گان قریه زنجان به مرکز ولایت و ولسوالی های همجوار آن دشوار است، اما مسوولان محلی می گویند که به کمک موسسات خارجی و داخلی در اعمار کلینیک، تعمیر های مکاتب و راه های مواصلاتی تلاش ورزیده و بعد از این
نیز کوشش می نمایند تا مشکل مردم سانچارک را در این زمینه تا اندازهء مرفوع سازند.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG